شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21837
  پرینتخانه » کاریکاتور تاریخ انتشار : 26 فروردین 1403 - 13:39 | 14 بازدید | ارسال توسط :

نشست ۳ جانبه آمریکا-ژاپن-فیلیپین؛ واشنگتن منبع بحران در دریای جنوبی چین

نشست سه جانبه‌ای که اخیرا میان آمریکا، ژاپن و فیلیپین برگزار شد وجه مشخصه‌ای مثل حملات و سیاه‌نمایی بی اساس علیه چین داشت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، یک مقام دولت ایالات متحده اظهار کرد که کاخ سفید از طریق برگزاری این نشست سیگنالی ارسال کرده مبنی بر اینکه چین در این همسایگی مطرود است. تحریف […]

نشست ۳ جانبه آمریکا-ژاپن-فیلیپین؛ واشنگتن منبع بحران در دریای جنوبی چین

نشست سه جانبه‌ای که اخیرا میان آمریکا، ژاپن و فیلیپین برگزار شد وجه مشخصه‌ای مثل حملات و سیاه‌نمایی بی اساس علیه چین داشت.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، یک مقام دولت ایالات متحده اظهار کرد که کاخ سفید از طریق برگزاری این نشست سیگنالی ارسال کرده مبنی بر اینکه چین در این همسایگی مطرود است.

تحریف عامدانه واقعیت‌ها و وارونه کردن درستی و نادرستی از جانب آمریکا سرشار از احساسات شدید ضد چینی است. این ادعای آنها که همکاری ایالات متحده-ژاپن-فیلیپین «علیه» چین نیست در حالی که به بزرگنمایی فعالانه موضوع دریایی جنوبی چین می‌پردازند و اتهاماتی بی اساس به چین می‌زنند، آشکارا نشان دهنده آن است که آمریکا منبع بحران و تحریک کننده درگیری در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

آمریکا اخیرا تلاش مداومی برای راضی نمودن برخی کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام داده است: اول، رزمایش دریایی مشترک ایالات متحده-ژاپن-فیلیپین-استرالیا در دریای جنوبی چین و سپس نشست سه جانبه ایالات متحده-ژاپن-فیلیپین برگزار شد. این مجموعه اقدامات نشان دهنده پیشبرد مستمر «راهبرد هند-اقیانوسیه» آمریکا با هدف ایجاد یک اتحاد «شبه ناتو» در منطقه آسیا-اقیانوسیه است. بی تردید آمریکا برای دستیابی به این هدف از دستکاری و آمیختن درست و غلط در منطقه دریای جنوبی چین دست بر نمی‌دارد.

بسیاری از اتهامات بی اساس و نمونه‌های سیاه نمایی علیه چین نیز نشان می‌دهد ایالات متحده عمدا رقابت و تقابل میان کشورهای همسایه و چین را تحریک می‌کند تا اهمیت خود در منطقه را نشان دهد.

دولت بایدن برای جلب آرا در انتخابات در عین حال که با «کارت چین» بازی می‌کند به تنش در منطقه آسیا-اقیانوسیه دامن می‌زند.

واشنگتن برای نیل به این هدف از هر ابزار ممکنی برای بی اعتبار کردن چین، دروغ پردازی و انحراف افکار عمومی بین‌المللی استفاده کرده است.

ایالات متحده به رغم مواجهه با بحران اوکراین، بحران غزه و دیگر موارد، از دردسرآفرینی در منطقه آسیا-اقیانوسیه دست نکشیده و حتی در تلاش برای ایجاد یک «ناتوی آسیایی» است.

فرقی نمی‌کند ناتو باشد یا یک اتحاد نظامی آمریکا-فیلیپین، مهم این است که بقایای «جنگ سرد» است و پاسخگوی نیازها و آرمان‌های مشترک برای صلح و توسعه در دریای جنوبی چین و مناطق پیرامونی آن نیست.

بی شک ذهنیت جنگ سرد آمریکا تنش‌ها در دریای جنوبی چین را بیش از پیش دامن خواهد زد.

دولت چین در خصوص موضوع دریای جنوبی چین همواره به دنبال حل کشمکش‌ها از طریق ابزارهای صلح آمیز بوده که مطابق با منافع ملی چین نیز هستند.

در عوض آمریکا به عنوان یک کشور خارجی، مداما کشورهای دارای اختلاف ارضی با چین را در دریای جنوبی چین تحریک کرده تا ایجاد درگیری کند و به این ترتیب از حضور نظامی پایدار خود در منطقه اطمینان حاصل نماید.

نهایتا این کشورها مجبور به افتاد در «دام» پهن شده توسط آمریکا برای رقابت راهبردی علیه چین هستند و این در شرایطی است که ایالات متحده تنها طرف ذی‌نفع در این ماجراست. احتمالا برای فیلیپین، وعده‌های آمریکا پوچ خواهند بود.

«ویلیام جونز» خبرنگار سابق کاخ سفیدِ مجله خبری «Executive Intelligence Review» آشکارا اظهار داشت که ایالات متحده دارای توانمندی عمل به وعده‌هایش برای ایجاد زیرساخت فیلیپین نیست و فقط قدرت نظامی آن را تقویت می‌کند و به رفاه اجتماعی نمی‌پردازد.

با اینکه دولت بایدن بارها مدعی شده که تعهدات دفاعی آن «پولادین» است و تکرار کرده که «پیمان دفاعی متقابل ایالات متحده-فیلیپین» در خصوص دریای چین اعمال می‌شود، علامت سوال‌های بزرگی درباره اینکه آیا این تعهدات واقعا «پولادین» هستند و آمریکا تا چه اندازه «کمک» به فیلیپین ارائه خواهد کرد، وجود دارد.

«دای فن» مدیر «مرکز مطالعات فیلیپین» در «دانشگاه جینان» گفت بدیهی است که آمریکا به سادگی پیمان دفاعی متقابل را برای وارد کردن فیلیپین در درگیری مستقیم با چین آغاز نخواهد کرد.

«لی هایدونگ» استاد «دانشگاه روابط خارجی چین» در مصاحبه با روزنامه «گلوبال تایمز» گفت که آمریکا فقط به دنبال تحریک فیلیپین به ایجاد تنش خواهد بود و اگر درگیری در منطقه دریای جنوبی چین رخ دهد، واشنگتن اطمینان حاصل می‌کند که فیلیپین گوسفند قربانی خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.