شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 13 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22224
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1403 - 19:55 | 20 بازدید | ارسال توسط :

چرا هیچگونه «مازاد ظرفیت» در «نمایشگاه خودرو پکن» وجود ندارد؟

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن ۲۰۲۴» (نمایشگاه خودرو پکن) پس از یک وقفه چهار ساله، روز پنجشنبه آغاز به کار کرد. طی این رویداد بیش از ۱۵۰۰ شرکت، ۲۷۸ مدل خودروی انرژی جدید و ۱۱۷ مدل نمایش اول جهانی را در معرض دید قرار می‌دهند و ۱۶۳ کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنند، به گونه‌ای که روندهای […]

چرا هیچگونه «مازاد ظرفیت» در «نمایشگاه خودرو پکن» وجود ندارد؟

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن ۲۰۲۴» (نمایشگاه خودرو پکن) پس از یک وقفه چهار ساله، روز پنجشنبه آغاز به کار کرد. طی این رویداد بیش از ۱۵۰۰ شرکت، ۲۷۸ مدل خودروی انرژی جدید و ۱۱۷ مدل نمایش اول جهانی را در معرض دید قرار می‌دهند و ۱۶۳ کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنند، به گونه‌ای که روندهای توسعه جدید صنعت خودروسازی داخلی و جهانی چین را به رخ می‌کشد.

این نمایشگاه همچنین به پویاترین شکل به جهان نشان داده چرا صنعت خودروی انرژی جدید چین پیشتاز این مسیر است و چه معنایی برای جهان دارد.

بازدیدکنندگان پیش از ورود باید بیش از ۴۰ دقیقه در صف منتظر باشند تا نوبتشان برای حضور در سالن نمایشگاه فرا برسد. بسیاری از مردم برای خرید غذا در رستوران نمایشگاه صف کشیده‌اند. سالن‌های نمایش برخی شرکت‌های خودروسازی آنقدر شلوغ هستند که ورود به آنها کار آسانی نیست.

روسای  شرکت‌های بزرگ خودروسازی که نیز به عنوان «سلبریتی‌های اینترنتی» هم شناخته شده اند، شخصا در نمایشگاه حضور یافته‌اند تا برای محبوبیت و بازاریابی رقابت کنند. اینها همگی تجلی ملموس محبوبیت نمایشگاه امسال خودروی پکن هستند.

در این نمایشگاه خودرو به طور ویژه برندهای داخلی چین به بخش حیاتی و نقطه اتکا تبدیل شده‌اند و خودروهای انرژی جدید در کانون توجه قرار دارند.

مردم مشتاقانه منتظرند ببینند خودروسازان چینی چه مدل‌ها و فناوری‌های جدیدی را عرضه خواهند کرد.

بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که در نمایشگاه خودروی امسال به وضوح شمار بیشتری از افراد خارجی حضور یافته و دیدگاه خودروسازان خارجی نیز به شکلی چشمگیر تغییر یافته است.

«بی‌ام‌و»، «مرسدس بنز» و «آئودی» همه مجموعه‌ها و مدل‌های غرفه‌ای لوکس خود را در معرض دید قرار داده‌اند.

مدیران شرکت‌های خودروسازی چند ملیتی نه تنها برای تبلیغ محصولات خود به این نمایشگاه آمده‌اند بلکه فناوری و طراحی خودروهای انرژی جدید را هم به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. شمار قابل توجهی از فروشندگان، تامین کنندگان، رسانه‌ها و حتی مالکان خودروهای خارجی به این نمایشگاه آمده‌اند.

یک ویدئوی شهروندان کره جنوبی که در حال مشاهده خودروهای انرژی جدید چینی هستند در اینترنت شدیدا دست به دست شده است. جامعه چین دیدگاه بسیار بازی در قبال این موضوع دارد. باز بودن همواره شعار نمایشگاه خودرو پکن بوده است.

در عصر خودروهای سوخت سنتی، صنعت خودروی چین تدریجا نقش دوم را بازی کرده اما هیچگاه از تلا‌ش‌های خود برای توسعه برندها و نوآوری‌های مستقل دست نکشیده است. شرکت‌های خودروسازی چینی با تکیه بر انباشت فناوری حاصل از سال‌ها کاوش و با تکیه بر مزایای عظیم ظرفیت تولید مدرن، فواید مهندسی و بازار داخلی چین، در فرصت تاریخی تحول خودروهای سوختی به انرژی‌های جدید، پیش قدم شده‌اند.

صادرات خودروی چین طی سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار از ژاپن پیشی گرفت و مقام اول را در جهان به دست آورد. چین طی سه ماه نخست سال جاری میلادی ۱٫۳ میلیون دستگاه خودرو صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۳۳٫۲ درصدی را نشان می‌دهد و این روند کماکان ادامه دارد.

الگوی صنعت خودروسازی جهان سال‌های سال بود که تغییرات زیادی نکرده بود و نیرومحرکه بنیادین این تغییر انقلاب فناوری محسوب می‌شود. این یک چیز عادی است اما اعصاب بیش از حد حساس برخی از افراد در کشورهای غربی را در بوته آزمایش قرار داده است.

با این وجود، هیچ یک از ادعاهای «مازاد ظرفیت»، «کاهش تقاضا» و «ترک چین» که آنها برای نمایشگاه خودرو پکن انتظارش را می‌کشیدند به چشم نخورده است و تحمیل فشار بر شرکت‌های خودروسازی خارجی توسط شرکت‌های خودروسازی چینی نیز مشاهده نشده است.

آنچه مردم می‌توانند شاهدش باشند این است که افراد از توانایی و قدرت یکدیگر برای دستیابی به همکاری برد-برد می‌آموزند. آنها در تلاش برای مهار و ایجاد محدودیت‌هایی بر سر راه توسعه صنعتی چین، بحث «مازاد ظرفیت» خودروهای انرژی جدید را داغ کرده و روایتی ممزوج از ارزش‌ها و هژمونیسم به وجود آورده‌اند.

هدف اساسی آنها استفاده از سیاست‌های حمایت تجاری و اهانت‌های افکار عمومی برای اختلال در مسیر شتاب صنعت خودروی انرژی جدید چین است.

چرا نمایشگاه خودرو پکن تا این حد محبوب است؟ بخاطر تقاضای بازار جهانی، به ویژه علاقه و اشتیاق زیاد برای پیشرفت‌های فناوری در خودروهای انرژی جدید.

بر اساس محاسبات «آژانس بین‌المللی انرژی»، به منظور دستیابی به هدف خنثی‌سازی کربن، فروش جهانی خودروهای انرژی جدید باید تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۴۵ میلیون دستگاه برسد یعنی ۴٫۵ برابر سال ۲۰۲۲٫

این نشان می‌دهد تقاضای جهانی واقعی است و ابدا هیچ چیزی به عنوان «مازاد ظرفیت» وجود ندارد. انقلاب انرژی سبز احتمالا دوری از تغییرات صنعت را به وجود آورد و رقابت در بازار بیرحمانه است اما به هیچ وجه از جنس رقابت مرگ و زندگی نیست که برخی در غرب در ذهن خود دارند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.