شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1161
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 تیر 1400 - 13:48 | 75 بازدید | ارسال توسط :
یک کارشناس سیاسی مطرح کرد:

موفقیت الگوی حاکمیت چین در مقابل تفکر لیبرالیزم غربی

سوسیالیسم با خصوصیات چینی و ارتباط فزاینده مردم با حکومت کمونیست چین در افزایش سطح رفاه جامعه از گزاره هایی است که باید در قالب سیاست محور به آن نگریست. برای این منظور با دکتر تقوی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی و سیاست خارجی گفتگویی انجام داده ایم که از نظر می گذرانید.
موفقیت الگوی حاکمیت چین در مقابل تفکر لیبرالیزم غربی

دکتر تقوی نیا کشور چین را یک کشور با سیاست متمرکز دولتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد کشور چین ارشادی و دستوری است. در اقتصاد های دستوری برنامه ریزی از سوی دولت صورت می گیرد و با یک انضباط دستورات دولت در عرصه اقتصادی به اجرا در می آید اما کشور چین تقریبا یک کار بدیع و نو انجام داد.
او ادامه دهد: علاوه بر اینکه اقتصاد ارشادی در دستور کار داشت، بخش خصوصی را آزاد گذاشت و دولت حمایت از بخش خصوص را وظیفه خود دانست و همین امر موجب رشد و شکوفایی کشور چین شد.
او افزود: بر خلاف نسخه پیچیده شده برخی از اقتصاد دانان غربی برای کشورهای سوسیالیستی که خواهان گذار به اقتصاد بازار آزاد داشتند، چین ثروت های دولتی را خصوصی نکرد و روند خصوصی سازی را چون کشور ایران منظور نکرد. به عنوان مثال آنها کارخانه جات را وارد بازار بورس نکردند و نیز کارخانه جات و بنگاه ها را به بخش خصوصی نسپردند بلکه با وجود اینکه بخش دولتی را حفظ کردند، تسهیلاتی نیز برای افراد بخش خصوصی فراهم کردند تا آزادانه و فراغ بال به کار بپردازد و همین باعث شد بخش خصوصی چین به شدت رشد کند. بنابراین من معتقدم اقتصاد ارشادی و دستوری چین که همراه با انضباط سیاسی است، به شدت کمک کرده است تا چین در وضعیت فعلی قرار بگیرد.
وی افزود: نکته ی عجیب برای من جایی است که طبق تئوری های علوم سیاسی هر جا که وضعیت اقتصادی و رشد اقتصادی و رفاه جامعه بیشتر شود، مردم خواهان توسعه سیاسی، مشارکت در قدرت و آزاد سازی سیاسی هستند اما در چین این اتفاقی نمی افتد. مردم در یک وضعیت رفاهی بهتری نسبت به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش دارند به سر می برند اما از شرایط راضی هستند و تقاضای آزادسازی سیاسی ندارند و این برای من عجیب و باور نکردنی است. معتقدم این موضوع را باید در مقوله فرهنگی و جامعه شناختی چین جستجو کرد و همچنین موفقیت حزب کمونیست در القای انگاره های سنتی این کشور به اذهان جامعه باید مورد بررسی قرار بدهیم.
کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: چین در پاندامی کرونا نشان داد که الگوی های غربی صرفا برای اداره جامعه کارآمد نیست. ما شاهد این هستیم که الگوی غرب در اقتصاد، بازار آزاد است و بخش خصوصی همه کاره آن است و دولت کارگزار بخش خصوصی است. بدین معنا که در نظام های غربی این دولت است که کارگزار بخش خصوصی است و عملا قدرتی ندارد. در سیستم های غربی می بینیم تا لحظه آخر که سرمایه داران در پی افزایش سرمایه خودشان هستند و با تعطیلی بازاهای آزاد مخالف بودند و کرونا رشد یافت و تا لحظه آخر در برابر تعطیلی ها و محدودیت ها مقاومت کردند و کرونا رشد قابل توجهی یافت . به خصوص در ایالت متحده آمریکا به شدت ضربه زد و حتی رییس جمهور آمریکا که یک رییس جمهور محافظه کار بود و تقریبا می توان گفت از تفکر نئولیبرالیسم حمایت می کرد تا لحظه آخر در برابر کرونا مقاومت کرد اما کشور چین که یک سیستم اقتدارگرا بر آن حاکم بود، بلافاصله با نظم و انضباط بسیار محکم و اقتصاد دستوری و همراهی و تبعیت محض مردم و بخش خصوصی از دولت کرونا را برچیدند و بر آن غلبه کرد.
دکتر تقوی نیا در ادامه افزود: معتقدم یک ضربه شدیدی بر پرستیژ و تفکر لبرالیسم غرب وارد شد. غرب در این زمینه احساس خطر کرد و شاهد الگوی بدیلی از چین در برابر تفکر آنان بودیم. در حالی که فوکویاما لیبرالیزم را پایان تاریخ می دانست و معتقد بود هیچ تفکری نمی تواند با تفکر لیبرالیزم مقابله کند. اما معتقدم چین الگوی موفقی در برابر لیبرالیزم غربی ارایه داده است و توانست رفاه را برای جامعه اش ایجاد کند، رشد و توسعه اقتصاد را به شدت پیش ببرد اما به وسیله یک اقتصاد دستوری و ارشادی سیستم مقتدر از بالا به پایین که برای غربی ها خطرناک است. به همین دلیل معتقدم غربی ها به دنبال کنترل چین هستند و اولویت خودشان را مقابله با این کشور قرار دادند و در همین راستا اجلاس اخیر ناتو رسما در سند آن منتشر شد که قصد اتحاد برای مقابله با چین را دارند.
کارشناس سیاست خارجه بیان داشت: باید گفت جامعه چین با انسجام در همراهی با سیاست های حاکمیت ملی پیش می رود؟ نیاز به تفکر درباره این سوال نیست کافی است به کشور چین سفر کنیم تا ببینیم چینی ها مثل ماشین در خدمت دولتشان هستند و یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت چین کاملا یک دست و همراه و هضم شده در اختیار دولتشان هستند و این موضوع باعث شده که دولت با فراق بال برای آنها برنامه ریزی کند و بر سایر چالش ها فایق آید.
وی گفت: اعتقاد دارم میزان انسجام ملی در چین کاملا بالا است و همراهی با حزب کمونیست شدیدا زیاد است و مردم به دولتشان اعتماد و اعتقاد دارند و افزایش رفاه خودشان را در گرو پشتیبانی و تبعیت از دولت مستقر می دانند و من معتقدم یکی از دلایل توسعه ی اقتصادی چین و سرعت بالای افزایش تولید ثروت در این کشور محصول اعتماد مردم چین نسبت به حاکمیت است. این انسجام ملی که حزب کمونیست توانسته ایجاد کند و اعتقادات مردم به سیاست های حزب حاکم باعث شده است تا نظمی آهنین شگل بگیرد تا بر همه چالش ها اقتصادی، امنیتی، سیاسی و بهداشتی غلبه کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.