شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22118
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1403 - 20:49 | 15 بازدید | ارسال توسط :

جنجال آمریکا بر سر «مازاد ظرفیت»؛ بازتاب اضطراب از توسعه نیروهای تولید جدید چین

اخیرا رسانه‌های آمریکایی بر سر  تئوری ادعایی «مازاد ظرفیت» در چین جنجال به راه انداخته و انگشت اتهام به سوی «محصولات انرژی جدید» چین و خودروهای برقی که طور خاص برجسته‌تر از همه هستند، نشانه رفته‌اند. اما آیا صنعت خودروهای انرژی جدید چین واقعا «بیش از حد» است؟ چرا ایالات متحده چین را هدف می‌گیرد؟ […]

جنجال آمریکا بر سر «مازاد ظرفیت»؛ بازتاب اضطراب از توسعه نیروهای تولید جدید چین

اخیرا رسانه‌های آمریکایی بر سر  تئوری ادعایی «مازاد ظرفیت» در چین جنجال به راه انداخته و انگشت اتهام به سوی «محصولات انرژی جدید» چین و خودروهای برقی که طور خاص برجسته‌تر از همه هستند، نشانه رفته‌اند. اما آیا صنعت خودروهای انرژی جدید چین واقعا «بیش از حد» است؟ چرا ایالات متحده چین را هدف می‌گیرد؟ دلیل پشت این اظهار نظرات چیست؟

«مازاد ظرفیت» وجود ندارد

چین بزرگترین سازنده و فروشنده خودروهای برقی در جهان است. تولید خودروهای انرژی جدید چین در سال گذشته میلادی ۹٫۵۸۷ میلیون دستگاه بود و ۱٫۲۰۳ میلیون دستگاه خودروی برقی به خارج صادر شد.

داده‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد ظرفیت تولید چین، تقاضای بازار داخلی را پاسخ می‌دهد. مشخصه صادرات چین در صنعت خودروهای جدید برای جهان، ظرفیت تولید با کیفیت بالا و نادر است.

برای دستیابی به هدف جهانی آلاینده‌های کربنی صفر، تولید بیشتری مورد نیاز است. ظرفیت تولید خودروهای برقی به عنوان یک ضمانت عمل می‌کند. نه تنها ظرفیت تولید مازادی برای خودروهای برقی وجود ندارد بلکه این میزان بسیار کمتر از تقاضای بازار هم هست.

△ «بندر یانتای» در استان «شاندونگ»- تعداد زیادی خودروی تجاری در انتظار حمل و نقل و فروش در خارج از کشور هستند.

اندیشکده آمریکایی: کپی کردن زنجیره تامین انرژی جدید چین دشوار است

جهان در حال حاضر به دنبال یک تحول اقتصادی سبز است. اگر خواستار تحقق تحول سبز هستیم باید «حق بیمه سبز» را بسیار کاهش دهیم. راه کاهش «حق بیمه سبز» استفاده از اهرم‌های اقتصادی در مقیاس گسترده است.

چین از سرمایه گذاری تجهیزات گرفته تا تحقیق و توسعه فناوری و تا حمایت از زیرساخت‌های عمومی، تنها کشوری است که می‌تواند از اهرم‌های اقتصادی در مقیاس گسترده در صنعت انرژی جدید استفاده کند.

یک گزارش پژوهشی تهیه شده توسط «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) نشان می‌دهد چین به یکباره به غول فناوری آب و هوایی تبدیل نشده است. توزیع فعلی زنجیره‌های تامین نتیجه تقسیم کار درازمدت در بازار جهانی، همکاری بین‌المللی و کارآفرینی است. به علاوه سیاست‌های دولت شرایط رقابتی خوبی ایجاد کرده است. بنا بر این، کپی کردن از زنجیره تامین جایگزین چین کار سختی است.

این دقیقا بخاطر درک واضح رقابت‌پذیری واقعی صنعت انرژی جدید چین و شکاف عینی با چین در ظرفیت تولید صنعتی است که ایالات متحده عمیقا احساس نگرانی می‌کند و به جنجال و هیاهو درباره «مازاد ظرفیت» ادامه می‌دهد.

△توربین‌های بادی و تولید برق خورشیدی در تالاب‌های ساحلی در شهر «یانچنگ» استان «جیانگ‌سو». چین شدیدا در حال ارتقاء تحول سبز تولید است.

همکاری چین-اروپا نگرانی آمریکا را بیشتر می‌کند

آنچه ایالات متحده را حتی بیشتر نگران و مضطرب می‌کند همکاری میان چین و اروپاست. شرکت‌های چینی و اروپایی، اشخاص حقیقی و موسسات پژوهشی همواره تبادلات نزدیک خود را با هم حفظ کرده‌اند. شرکت‌های اروپایی مثل «مرسدس بنز»، «آئودی» و «فولکس‌واگن» از سال ۲۰۲۱ نه تنها شروع به ساخت کارخانه‌های جدید در چین برای توسعه ظرفیت تولید خود کرده‌اند بلکه همکاری عمیقی با شرکت‌های انرژی جدید از خودرو گرفته تا نرم افزار، ایجاد نموده‌اند.

بحث ادعایی «مازاد ظرفیت» در چین که رسانه‌های آمریکایی آن را بزرگ می‌کنند اساسا تلاشی برای مهار و سرکوب توسعه صنایع پیشرفته چین از طریق این «حرکت‌های خارج از بازار» است آن هم زمانی که رقابت پذیری صنعت ایالات متحده نمی‌تواند تقاضای بازار را پاسخگو باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.