شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 20508
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 08 اسفند 1402 - 18:18 | 33 بازدید | ارسال توسط :

«دو نشست» و تمرکز شدید توجه جهانی بر دیپلماسی چین

با توجه به اینکه این «دو نشست» قرار است هفته آینده شروع شود، پیش بینی می‌شود که کانون توجه بین‌المللی بار دیگر به مانورهای دیپلماتیک چین سرازیر گردد زیرا این کشور آماده می‌شود تا اقدامات سیاسی‌اش را در عظیم‌ترین رویداد سالانه تقویم سیاسی خود رونمایی کند. نشست‌های «مجلس ملی نمایندگان خلق چین»، نهاد ارشد قانونگذاری […]

«دو نشست» و تمرکز شدید توجه جهانی بر دیپلماسی چین

با توجه به اینکه این «دو نشست» قرار است هفته آینده شروع شود، پیش بینی می‌شود که کانون توجه بین‌المللی بار دیگر به مانورهای دیپلماتیک چین سرازیر گردد زیرا این کشور آماده می‌شود تا اقدامات سیاسی‌اش را در عظیم‌ترین رویداد سالانه تقویم سیاسی خود رونمایی کند.

نشست‌های «مجلس ملی نمایندگان خلق چین»، نهاد ارشد قانونگذاری کشور و «کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین»، نهاد ارشد مشورت سیاسی کشور که در حکم پنجره‌ای برای جهان به منظور رصد سیاست‌های چین عمل می‌کنند، مارس هر سال برگزار می‌گردد.

هزاران قانونگذار و مشاور سیاسی از سراسر کشور در این دو نشست شرکت می‌کنند تا خط سیر اقدامات آینده چین برای توسعه همه‌جانبه آن را ترسیم کنند.

در میانه بی‌ثباتی و نااطمینانی صعودی در جهان، انتظارات از چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر بین‌المللی مهم بالاست تا نقش خود را به عنوان لنگرگاه ثبات و رشد برای ترویج صلح، امنیت و همکاری جهانی ایفاء کند.

در پاسخ به یک نظرسنجی آنلاین وب‌سایت روزنامه «چاینا دیلی» درباره علاقه خوانندگان به دیپلماسی چین، برخی از مردم گفتند سیاست خارجی این کشور در ترویج صلح و رفاه در جهان به یک الگو تبدیل شده است.

برخی دیگر متعجب‌اند که چین در میانه نااطمینانی‌های چشمگیر در سال جاری میلادی با چه «چالش‌ها و فرصت‌هایی» روبرو خواهد شد، سالی که «سال فوق‌العاده انتخاباتی» نیز خواهد بود. کشورها از جمله ایالات متحده و روسیه انتخابات عمومی خود را امسال برگزار خواهند کرد و انتخابات «پارلمان اروپا» نیز برگزار می‌شود که یکی از نهادهای قانونگذاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

«گانتر شوچ» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تحقیقات و مشاوره بازار «Debrouillage» در آلمان، گفت در جهانی که کشورهای غربی سعی در جدا شدن از چین دارند، یا حتی برای توقف توسعه و جهانی شدن آن در سطحی وسیع تلاش می‌کنند،‌ این چین است که به دنبال چندجانبه‌گرایی و نظم جهانی بیشتر است.

وی افزود: چین بزرگترین گروه حافظ صلح را فراهم می‌نماید و دومین کمک‌کننده بزرگ بودجه سازمان ملل است.

شوچ تاکید کرد: این کشور به تحقق وعده‌های کنفرانس آب و هوایی COP28 سازمان ملل در خصوص پرداختن به تغییرات آب و هوایی، پیشبرد حکمرانی هوش مصنوعی جهانی و عمل به عنوان یک موتور رشد برای جهان، پایبند است. چین همچنین خواستار آتش‌بس، مذاکره و راه حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های اوکراین و غزه شده و سال گذشته برای توافق صلح عربستان-ایران، میانجیگری کرده است.

این پژوهشگر ادامه داد: تقبل چنین مسئولیت‌های ثبات‌بخش جهانی بیشتر از سوی جایگاه رو به رشد چین در جامعه جهانی، بر اساس شکوفایی اقتصادی آن صورت می‌گیرد.

به اعتقاد ناظران، سیاست چین در تعامل با کشورهای بزرگ به ویژه ایالات متحده و همچنین تدابیر خاص آن برای ترویج سیاست گشایش که طی برگزاری دو نشست رونمایی خواهد شد نیز از نقاط برجسته‌ای است که توجه بین‌المللی را به خود جلب می‌کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.