شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 10241
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 25 شهریور 1401 - 14:48 | 148 بازدید | ارسال توسط :
یادداشت ارسالی به چراغ روشن؛

ولایت قضا ندارد / ضرورت و فوریت جهاد تبیین

ولایت قضا ندارد. اگر امروز به موقع از ولایت دفاع نکنیم، بی شک نادم و بازنده در دنیا و آخرتیم. اگر نماز قضا بشود، میشود جبران کرد. اگر روزه قضا بشود، میشود جبران کرد. اما اگر ولایت قضا شود، هرگز و هرگز نمیشود جبران کرد!   
ولایت قضا ندارد / ضرورت و فوریت جهاد تبیین

ولایت در سقیفه قضا شد، حضرت زهرا «س» را شهید کردند. ولایت در کوفه قضا شد، تابوت امام حسین ع”تیرباران شد. ولایت در صفین قضا شد، امام علی مرتضی”ع” را شهید کردند ولایت در کربلا قضا شد، بر پیکر پاک امام حسین “ع” اسب تازاندند. مواظب باشیم ولایت ولی الله جلالی امروز قضا نشود؛ اگر قضا شود، به یقین نزد خدا و مردم شریف سرافکنده خواهیم بود و بازنده در تاریخ…

ولایت جمالی و جلالی در محمد مصطفی و اهل بیت ایشان (ع) در کمال است. اما ولایت جلالی اولیای الهی به دلیل عدم هشیاری و سستی و ایمان ضعیف مردم، و ستم جباران و ستمکاران در طول تاریخ در همه اولیای الهی فرصت نمود نیافته است. در واقع، ظهور اولیای جلالی حادثه ی بسیار نادر است. از میان رسولان فقط می توان به حضرات داوود و سلیمان و رسول الله محمد مصطفی (ص) و در میان اوصیای انبیا به امام علی مرتضی و فرزند او حسن مجتبی (ع) و از میان نایبان ایشان به امام خمینی(ره) و امام سید علی خامنه ی حسینی به عنوان اولیای جلالی اشاره کرد. چرا که اولیای جلالی صاحبان حکومت و قدرت، و مجتمع میان جمال و قوت، و شمشیر الهی بر گردن ستمکاران زمانه و مجری حدود الهی می باشند. این نکته بسیار مهمی است. و بنابراین، درک، شناخت عمیق و تبیین وجود و رفتار ولی الله جلالی امام خامنه ی اولین شرط حرکت در مسیر جهاد تبیین است. اگر اکنون همگان درک درستی از مقام ولی الله جلالی زمانه نداشته باشیم، زندگی سرشار از معنویت و عرفان و ساده زیستی او و حتی نحوه رفتار فرزندان او را به کمال درک ننماییم، در هر نوع جهادی دچار سستی خواهیم شد.

تردیدی نیست که هم عصر بودن با اولیای جلالی حجاب شناخت این بزرگوران بوده است. آیا مردم زمانه امام علی (ع) و مقام او را درک کردند؟ به همین دلیل علی مرتضی (ع) طبق روایت نهج البلاغه با اشاره به پسر ابوسفیان اموی به مردم هشدار داد که اگر علی را درست نشناسند و شکر نعمت وجود او را در عمل به جای نیاورند، دچار کسی خواهند شد که حلقوم و شکم او از غارت ثروت عمومی و ستم سیر و پر نخواهد شد. و چنین هم شد.

ولایت شناسی پیچیده ترین معرفت از معارف بلند قرآنی است. اهل اسرار الهی می دانند طبقات اولیای الهی و مقامات ایشان چگونه علمی است. در هنگام ظهور ولی الله جلالی جلال حجاب جمال می شود. ولی الله جمالی همه محبت و مهربانی است. اما جمال ولی الله جلالی به دلیل مسئولیتهای حکومتی در سایه قرار می گیرد. ولی الله جلالی اعمال قدرت حکومتی، و عزل و نصب، تنبیه و تقدیر و عقوبت می کند، و همین دلیل جمال او را در پس زمینه قرار می دهد. و دشمان با همه قوا بر او هجوم می برند تا مانع اجرای امر الهی و عدل گردند. البته کسانی مانند طلحه و زبیر و ابن عباس هم به طمع به او نزدیک می شوند.

آیا کسی در مورد عزت، اقتدار و پایداری مقام رهبری در برابر زورگویهای سلطه جهانی تردید دارد؟ آیا تردیدی هست که از آغاز سلطنت ساسانیان اکنون برای اولین بار به دلیل حضور قدرتمندانه و عزیرانه رهبری قلمرو نفوذ ایرانی ـ اسلامی از سطح قلمرو ساسانیان فراتر رفته است؟ تردیدی نیست، چرا که همگان جلال را به چشم می بینند و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند. مهم پرداختن به جنبه جمالی رهبری است.

دانایان به رموز اولیای الهی در مسیر جهاد تبیین وظیفه دارند، مقامات جمالی و جلالی رهبری انقلاب را به نحو شفاف بیان کنند. به ویژه بر مقام جمالی معظم له تاکید بورزند تا همگان از محبت و مهربانی، زمزمه های شبانه و سلوک عبادی معظم له آگاه شوند و دلهای مشتاق بسوی ایشان مشتاق تر شود و امید گسترش یابد. راز اینکه ولی الله جلالی زمانه ما دوست دارد او را سید علی خطاب کنند، نمایان شدن جنبه های جمالی ایشان است تا جلال مانع ارتباط دوستانه و مهربانانه مردم نگردد.  به همین دلیل نقطه آغاز جهاد تبیین در ایران اسلامی و زمانه کنونی از درک و شناخت عمیق ولی الله جلالی امام خامنه ی آغاز می شود و آنگاه به موفقیت می رسد.   

اکنون جهاد و جنگی بی‌امان میان ایمان نبوی محمدی، اسلام و کفر، میان حق و باطل، میان روایت دروغ از حقیقت ناب در همه حوزه ها در جریان است.  حتی میان علم مستبد و گزافه گوی تک ساختی و علم منصف و فروتن جنگی مستمر در حال وقوع است و دانشمندان صالح در برابر شبه دانشمندان مزدور نظام سلطه جهانی صف بسته اند. و جهاد و کشمکش میان حق و باطل از حضرت آدم تا پیامبر خاتم تا کنون همواره وجود داشته است. و امروزه با ظهور مدرنیسم و پسا مدرن، و فناوری و انباشت ثروت ملل مظلوم در جوامع غربی جهاد حق و باطل به اوج خود رسیده استت. به ویژه انتشار اطلاعات گمراه کننده و تبلیغ برهنگی و فساد با توسل به فضاهای دیجیتالی مجازی حوزه جهادگری را بسیار پیچیده کرده است. اولین اقدام برای بسیج دارایی انسانی جبهه حق تبیین واژه های حق و باطل است. حق آب زلال و شفاف و حیات آور است که در حرکت پرشتاب تولید حباب و کف می کند، این حباب همان باطل است. به بیان دیگر، به دلیل استواری کیهان و جهان بر حق چیزی به نام باطل ذاتی نمی تواند وجود داشته باشد و لذا باطل امری عارضی است که نمایی از حق دارد و به همین دلیل تولید شبهه می کند. اگر این تعریف را درست فهم کنیم آنگاه جهاد تبیین و آفت شناسی باطل مورد نظر مقام معظم رهبری  ملت و امت مسلمان (دامت برکاته)آسان خواهد شد.

رهبر انقلاب طی سالیان گذشته همواره بر واجب بودن اقدام فوری در حوزه جهاد تبیین تاکید داشته اند: «جهاد تبیین» فریضه است. جهاد تبیین  فریضه‌ی قطعی و فوری است و هر کسی که می تواند باید اقدام کند». این خطاب عمومی در فضای جنگ رسانه‌ی نظام سلطه و مزدوران آن تحت عناوین پروفسور، دانشمند، دکتر، کارشناس و تحلیل گر علیه حقایق انقلاب اسلامی ملت ایران و امت اسلامی برای بیدار باش مردم و بیش از همه جهادگران پیشرفت ایرانی ـ اسلامی و مسئولین کشور است. پرسش اساسی این است که در این جنگ کسب عزت و دوری از ذلت در برابر بیگانان  ما در کجای این جبهه قرار و حضور داریم؟

امروزه به اصطلح تمدن غرب پس از سالیان تجربه جدایی دین از سیاست و دین زدایی یا سکولاریسم و دین‌گریزی، و شهوات فوری و  لذت طلبی، رفاه مادی دچار بحران و آسیبهای روانشناختی و روان پریشی، از خود بیگانگی و فاشیزم نو شده است. طبق باور اندیشمندان صالح غربی اکنون غرب بسیار طالب آموزه های دینی، جستجو برای دین کامل، معنویت، اخلاق، امر قدسی و ارزشهای متعالی و آرامش روان است. با توجه به شرایط کنونی غرب جهادگران عرصه جهاد تبیین باید فرصت را دریابند و با تکیه به فناوری و جذابیت رسانه ی، اسلام نجات بخش را بیش از گذشته به مردمان غرب عرضه کنند. و خروج غرب از بحران‌ معنوی و اخلاقی را منوط به ایمان نبوی محمدی اعلام نمایند. بروز  بحران اخلاقی لذت طلبی و خود محوری، سستی بنیان خانواده، هرج و مرج جنسی، و طلاق، و ابزاری شدن زنان همه زمینه معرفی معنویت نبوی را فراهم آورده است.

تلاش فوری و مستمر با توسل به همه فناوریهای در دسترس در جهت غبار زدایی ناشی از بمباران تبلیغاتی، اطلاعات گمراه کننده، بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی مفاهیمی مانند حاکمیت اسلامی، ایمان دینی و میرات سنت ایرانی ـ اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی و نیز پیشگیری از ادامه تحریف و قلب حقایق و مقابله با تحلیلهای نادرست، غلط و مغرضانه رویدادهای کشور همان جهاد تبیین است. و به همین دلیل جهاد تبیین ماهیتی معرفتی، روشنگرانه، ، تربیتی و رسانه ی دارد و نوعی ابلاغ پیام است و کاری رسولانه می باشد که استمرار جهاد و پایداری در برابر بیگانگان، و بیان مستدل و محبت آمیز در میان ملت و امت از شروط آن است. چرا که پیامبران الهی و اوصیای آنان برای ابلاغ و تبیین  تبیین عالم غیب و کیهان مشهود، وجود انسان و ظرفیتها و استعدادهای او، شریعت و  راه ایمن کسب رضایت خدا و بهشت الهی مبعوث شدند. نام‌ قرآن کریم بیان است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاس»؛ قرآن اولین تبیین‌کننده حقایق برای مردم است. رهبر انقلاب در مقام ولی الله جلالی ادامه تبیین پیامبر و ائمه هدی (ع) را دنبال می کنند.

حضرت امام رحمهالله‌علیه ولی الله جلالی بود که حقایق کشور و اسلام و ستمکاریهای رژیم وابسته پهلوی را تبیین کردند. و پیشرفت و تعالی کشور و امت را مشروط به حضور مردم نمودند. بنابراین، اولین شرط جهاد تبیین فراهم نمودن اطلاعات شفاف و مستدل برای مردم است و همگان باید به حقایق دسترسی داشته باشند تا با هشیاری خود را در مقابل اطلاعات نادرست بیمه کنند.

رهبری انقلاب امام است و مردم و مسئولین مامون می باشند و هیچ کس نباید از امام در کاری پیشی گیرد. همان گونه که قرآن کریم هشدار دادند ای مردم از خدا و رسول پیشی نگیرید، بلکه در خط قرمز مامون مقیم باشید. به همین دلیل لازم است جهادگران تبیین نخست مراد عمیق رهبری در باب جهاد تبیین را درک کنند و بر مبنای آن برنامه ریزی و حرکت نمایند. به باور رهبری انقلاب و امام تبیین: بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعا هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد. تبیین و بیان مهم‌ترین وظیفه‌ی پیغمبران است. دشمنان پیغمبران از انواع جهل و پرده‌پوشیها سوء استفاده می کنند شما خطبه‌های نهج‌البلاغه را نگاه کنید، بسیاری از آنها تبیین واقعیاتی است که در جامعه‌ی آن روز وجود داشت. امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن بخشی از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در منی و عرفات، خطاب به علما و نخبگان باید شناخت. جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است.» رهبر انقلاب به موضوع مهم تالیف قلوب در جهاد تبیین اشاره دارند: تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها و دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد..امروز همه‌‌ی ما بایستی در میدان تبیین حرکت بکنیم«. و معظم له با اشاره به پدیده امریکایی داعش هشدار می دهند که : گروهک داعش یکی از نمونه‌های سالهای اخیر است . امروز به‌خاطر اینکه فریضه‌ی تبیین را ما درست انجام ندادیم، یک عده‌ ی دچار گمراهی‌اند و به خیال اینکه برای اسلام دارند کار می کنند، علیه اسلام دارند کار می کنند… به جای دشمن، اینها دارند با مسلمانها میجنگند.»

خطوط اصلی جهاد تبیین به روایت رهبری انقلاب و آگاهان به قرار ذیل است:

تبیین حاکمیت ولی الله جلالی مقام معظم رهبری
تبیین حقایق انقلاب و کشور در برابر تحریف حقایق
تقویت باور و ایجاد اعتقاد و امید در مردم نسبت به آینده عزتمند
الزام تجهیز جهادگران تبیین به مهارتها و فناوریهای رسانه های دیجیتالی
روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال دیدگاهها
توجه به جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی
افشای اعتقادات افراطی علیه اسلام توسط گروهکهایی مانند داعش
منکر بودن سکوت در قبال تحریفِ حقایق انقلاب و اسلام
اقدام هنرمندانه برای آموزش نتایج جهاد تبیین. به تعبیر رهبری «توجه به نیازهای روز و نوآوری در ادبیات و روشها بگونه‌ی که بر جان و دل مخاطبان بنشیند»
بیان نظرات مستدل بر مبنای داده های واقعی از سوی دانشگاهیان
طراحی نقشه راه و روشهای نوین برای بصیرت‌افزایی و گفتمان‌سازی
اجتناب از درگیریهای جناحی و بداخلاقی و اختلافات تفرقه افکن
اجتناب از هیاهو و جنجال و شعار دادن
رعایت شیوه‌ی اخلاقی در جهاد تبیین
شفاف سازی نحوه مدیریت و رفتارهای مسئولان کشور. به تعبیر رهبری «راه تبیین هم همین است که در جلسات عمومی با مردم، بیان کنید، روشن کنید؛ سوالات را مطرح کنند، شما جواب بدهید، اینها تبیین میشود؛ در رسانه‌ها هم پخش شود.»
حضور همگان در میدان تبیین از رهگذر تالیف قلوب و بیان جذاب و محبت آمیز حقایق
تقویت و میدان دادن به بروز شایستگی و منزلت بانوان در جهاد تبیین. به تعبیر رهبری «در بازنگری ارزش‌های سازنده شخصیت زن باید ادعانامه‌ای علیه کسانی که در طول دهه‌های اخیر با سیاستهای مغرضانه و غلط خود نسبت به زن اهانت کرده‌اند، صادر شود و فرهنگ غربی و سردمداران آن متهم اصلی این زمینه هستند».

در نتیجه اینکه :

جهاد تبیین با تبیین جنبه های جمالی و جلالی رهبر انقلاب آغاز می شود.
جهاد تبیین ایجاد تحول در اندیشه، کار فرهنگی و گفتمان‌سازی، نقد منصفانه و مطالبه‌گری است..
تبیین مقدمه اصلاح، تحول و مطالبه گری منصفانه و واقع بینانه است. و راهکاری موثر برای جذب حداکثری در برابر طرد کسانی که برداشت علمی و واقع بینانه از حقایق انقلاب و جامعه نداشته و به دلیل اطلاعات گمراه کننده، تبلیغات و جنگ روانی دچار تحلیل غلط واقعیات شده اند.
تبیین نوعی جهاد است؛ جهادی که همگان به ویژه علما دین، اساتید، نخبگان و رسانه‌ها سربازان آن هستند.
وظیفه تبیین ابهام و تردید زدایی از اذهان و مدیریت شرایط فتنه‌انگیز و تحریف گر دشمنان است.
تبیین حقیقت متحمل هزینه معنوی و حیثیتی است و به شجاعت و صراحت مواضع نیاز دارد. ورود به قضایای فتنه ۸۸ نمونه ی از پرداخت هزینه تبیین حقیقت بود.
جهاد تبیین حرکت انقلابی و مقابله با محافظه‌کاری بی دلیل است.
تبیین در فضای تعاملی، محبت آمیز و اعتماد سازی با توسل به اندیشه‌ورزی، بسیار موثر است.
رهبر معظم انقلاب همواره در میدان «جهاد تبیین» حضور داشته اند. بیانیه «گام دوم» در سال ۹۷ کلید جهاد تبیین بود.
«جهاد تبیین نوعی تکلیف‌ الهی بسیار مهم است و نباید از آن غافل بود.
نهایت، غفلت از ولایت قضا ندارد.

نویسنده : علی مخیّر ایرانی- قائم مقام جمعیت مستقل جهادی کشور
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.