شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21972
  پرینتخانه » آخرین اخبار, ویژه تاریخ انتشار : 30 فروردین 1403 - 23:51 | 63 بازدید | ارسال توسط :
به بهانه درگذشت پرویز داوودی

سرنوشت معاونان اول روسای جمهور

به بهانه درگذشت پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم نگاهی به سرنوشت معاونان اول روسای جمهور در دولت های مختلف کرده ایم. به گزارش پایگاه خبری صدای چراغ روشن نیوز، تا مرداد ماه سال ۱۳۶۸ هجری شمسی که قانون اساسی اصلاح نشده بود، دولت جمهوری اسلامی معاون اول رئیس جمهور نداشت. اما پس از اصلاح […]

سرنوشت معاونان اول روسای جمهور

به بهانه درگذشت پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم نگاهی به سرنوشت معاونان اول روسای جمهور در دولت های مختلف کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری صدای چراغ روشن نیوز، تا مرداد ماه سال ۱۳۶۸ هجری شمسی که قانون اساسی اصلاح نشده بود، دولت جمهوری اسلامی معاون اول رئیس جمهور نداشت. اما پس از اصلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی در مردادماه سال ۱۳۶۸ و برگزاری رفراندم و رای مثبت مردم به این اصلاحیه و حذف پست نخست وزیری دولت جمهوری اسلامی دارای معاون اول شد و با حکم شادروان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، مرحوم دکتر حسن حبیبی به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب شد. شادروان حبیبی به مدت ۱۲ سال در دولت های پنجم و ششم سازندگی و دولت هفتم یعنی دولت اول اصلاحات معاون اول بود. ‌دکتر حسن حبیبی در ۱۲ بهمن ماه  سال ۱۳۹۱ دار فانی را وداع گفت.

پس از مرحوم حبیبی در دولت هشتم و دولت دوم اصلاحات دکتر محمدرضا عارف به عنوان دومین معاون اول رئیس جمهور در دولت جمهوری اسلامی و معاون اول دولت هشتم منصوب شد. دکتر عارف پس از معاون اولی، در سال ۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم شرکت کرد که ۳ روز مانده به انتخابات به نفع دکتر حسن روحانی انصراف داد و در مجلس دهم با لیست امید به عنوان نماینده اول تهران وارد مجلس شد. وی سودای ریاست مجلس را در سر داشت اما نتوانست در مقابل علی لاریجانی رای بیاورد. عارف یک بار دیگر در دوران چهار ساله مجلس دهم برای نامزدی ریاست مجلس شرکت کرد اما بازهم رای نیاورد. محمدرضا عارف با حکم مقام معظم رهبری برای مدتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

در ادامه با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، مرحوم پرویز داوودی به سمت معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم منصوب شد و عنوان سومین معاون اول رئیس جمهور دولت جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد. پرویز داوودی سی ام فروردین ماه در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

اما در دولت دهم، احمدی نژاد تصمیم گرفت مرد پر حاشیه دولت خود یعنی رحیم مشایی را به این سمت منصوب کند که پس از مخالفت مقام معظم رهبری با این اقدام، رحیم مشایی فقط ده روز عنوان چهارمین معاون اول رئیس جمهور را به خود اختصاص داد و احمدی نژاد مجبور شد محمدرضا رحیمی را به سمت معاون اول منصوب کند. محمدرضا رحیمی به عنوان پنجمین  معاون اول رئیس جمهور دولت جمهوری اسلامی، به مدت چهار سال سمت معاون اول رئیس جمهور را عهده دار بود و پس از اتمام دولت دهم به جرم اختلاس مالی راهی زندان شد.

پس از پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، دکتر اسحاق جهانگیری به سمت ششمین معاون اول رئیس جمهور منصوب شد. اسحاق جهانگیری که در دوره های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نماینده کرمان بود و در دولت های سازندگی استاندار اصفهان و در دولت های اصلاحات، وزیر معادن و فلزات و وزیر صنایع و معادن بود. جهانگیری در انتخابات دوره دوازدهم رقیب دکتر حسن روحانی بود که سه روز مانده به انتخابات به نفع دکتر روحانی انصراف داد اما در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری دوباره کاندیدا شد که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور و تشکیل دولت سیزدهم، محمد مخبر به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب شد. ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، معاونت حمل و نقل و بازرگانی بنیاد مستضعفان از جمله مهم ترین مشاغل مخبر پیش از سمت معاون اولی بود و وی توانست عنوان هفتمین معاون اول دولت جمهوری اسلامی را به خود اختصاص دهد.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۳ دولت داشته و ۷ معاون اول که ۲ معاون اول دارفانی را وداع گفته اند. دکتر عارف در دانشگاه تدریس می کند و رئیس بنیاد ایرانیان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.‌ اما ظاهرا محمدرضا رحیمی پس از زندان، دیگر فعالیت سیاسی چندانی نمی کند. اسحاق جهانگیری نیز عضو هیات مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است و به فعالیت سیاسی می پردازد. رحیم مشایی هم که اکنون باید با حکم قوه قضائیه در زندان باشد، ظاهرا به علت بیماری در بیرون از زندان به سر می برد. محمد مخبر نیز اکنون عهده دار عنوان هفتمین معاون اول رئیس جمهور است و باید دید سرنوشت او به کجا ختم می شود!

 

☆علی شاملو

☆ صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری صدای چراغ روشن

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.