شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22304
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1403 - 17:19 | 21 بازدید | ارسال توسط :

ماموریت دشوار «بلینکن» در خاورمیانه برای توقف خونریزی در غزه

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده دوشنبه وارد عربستان سعودی شد. سفر او به ریاض نخستین توقفگاه یک سفر گسترده‌تر به خاورمیانه با هدف میانجیگری میان اسرائیل و حماس و توقف خونریزی در غزه محسوب می‌شود. درگیری اسرائیل-فلسطین فشارهای داخلی و خارجی زیادی را بر واشنگتن اعمال کرده چرا که اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های […]

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده دوشنبه وارد عربستان سعودی شد. سفر او به ریاض نخستین توقفگاه یک سفر گسترده‌تر به خاورمیانه با هدف میانجیگری میان اسرائیل و حماس و توقف خونریزی در غزه محسوب می‌شود.

درگیری اسرائیل-فلسطین فشارهای داخلی و خارجی زیادی را بر واشنگتن اعمال کرده چرا که اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های مهم کشورهای غربی باعث شده سیاست واشنگتن در تحمل عملیات اسرائیل بیش از پیش غیرقابل توجیه و خجالت‌آور به نظر برسد.

تحلیلگران معتقدند که قطعنامه آتش بس شورای امنیت به چالش کشیده شده چرا که اسرائیل همچنان در حال بمباران «رفح» است و اگر بلینکن نتواند توفیقی در این سفر حاصل کند، یک حمله زمینی بیرحمانه که توسط اسرائیل برنامه ریزی شده بسیار محتمل خواهد بود و قربانیان غیرنظامی فراوانی بر جای خواهد گذاشت.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داد، انتظار می‌رود بلینکن در ریاض با سران ارشد سعودی دیدار کند و همچنین نشستی گسترده‌تر با شرکای آمریکا از پنج کشور عربی شامل قطر، مصر، عربستان سعودی، امارات و اردن به منظور بحث درباره چگونگی حاکمیت بر نوار غزه پس از پایان جنگ اسرائیل-حماس داشته باشد.

بلینکن همچنین با مقامات سعودی درباره تلاش‌ها برای توافق عادی‌سازی روابط میان پادشاهی سعودی و اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد؛ توافقی که شامل اعطای توافقنامه‌های واشنگتن به ریاض در خصوص تعهدات دوجانبه دفاعی و امنیتی و همچنین همکاری هسته‌ای است.

به گزارش رویترز، سران عرب و واشنگتن در ازای این عادی سازی روابط به اسرائیل فشار می‌آورند تا با مسیری برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی موافقت کند، چیزی که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل مکررا آن را رد کرده است.

اسرائیل از آغاز جنگ حملات هوایی مستمر به رفح داشته و تهدید به اعزام نیروهای زمینی کرده می‌گوید این شهر «آخرین دژ مهم حماس» در نوار غزه است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بیش از یک میلیون فلسطینی در این شهر که هم‌مرز با مصر است، پناه گرفته‌اند. اعضای جامع بین‌الملل از اسرائیل خواسته‌اند با توجه به وقوع یک فاجعه بشری، به رفح حمله نکند.

طبق گزارش روز دوشنبه آسوشیتدپرس، مقامات بهداشت فلسطین اعلام کردند حملات هوایی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه دستکم ۲۲ نفر از جمله ۶ زن و ۵ کودک کشته شدند. یکی از کودکانی که طی حملات شبانه بامداد دوشنبه جان خود را از دست داد یک نوزاد ۵ روزه بود.

طبق گزارش رسانه‌ها،‌ صدها جسد طی روزهای گذشته در محوطه «بیمارستان ناصر» و «بیمارستان الشفاء» در غزه پیدا شده که در اعماق زمین به صورت دسته جمعی دفن شده بودند. دفتر کمیسر عالی حقوق بشر اعلام کرد گزارش‌ها درباره کشف گورهای دسته جمعی در غزه همچنان منتشر می‌شود.

«وانگ جین» دانشیار «موسسه مطالعات خاورمیانه» در «دانشگاه شمال غرب» دوشنبه به روزنامه «گلوبال تایمز» گفت اکنون مشکل میان اسرائیل و حماس این است که آنها نمی‌توانند با آتش بس اسرائیل بر سر تبادل اسرائیلی‌های بازداشت شده توسط حماس به توافق برسند، اما اگر بلینکن نتواند پیشرفتی حاصل کند، احتمال حمله زمینی به رفح بسیار زیاد است.

«می هوالونگ» دانشیار «دانشگاه پکن» که کارشناس مطالعات خاورمیانه است به گلوبال تایمز گفت تقریبا هیچ اعتماد متقابلی میان حماس و اسرائیل وجود ندارد چرا که حماس معتقد است اگر آنها تمام اسرای اسرائیلی‌ را آزاد کند،‌ اسرائیل ممکن است توافق آتش بس را نقض کند و با وجود آنکه احتمال دارد غیرنظامیان زیادی قربانی شوند، اقدامات نظامی برای نابودی حماس در رفح اتحاذ نماید.

به گزارش رویترز، ایالات متحده با هدف اسرائیل مبنی بر اینکه حماس باید حذف شود و نمی‌بایست در آینده غزه نقش ایفا کند، موافق است اما واشنگتن نمی‌خواهد اسرائیل دوباره نوار غزه را اشغال کند. آمریکا در عوض، به دنبال ساختاری است که شامل تشکیلات خودگردان فلسطین اصلاح‌شده با حمایت کشورهای عربی است.

کارشناسان بر این باورند به همین خاطر است که حماس نمی‌تواند به آمریکا به عنوان یک میانجی اعتماد کند و امیدها برای میانجیگری کارآمد کم است، زیرا ایده «نابودی حماس» و «آتش بس پایدار» سازگاری با هم ندارد.

خونرزی در غزه تا وقتی آمریکا و اسرائیل فکر کنند می‌توانند حماس را نابود کنند، ادامه خواهد داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.