شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22297
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1403 - 16:19 | 21 بازدید | ارسال توسط :

تقویت روابط چین-اروپا در سایه سفر آتی آقای «شی» به قاره سبز

به عقیده مقامات و تحلیلگران، انتظار می‌رود سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به فرانسه، صربستان و مجارستان فصل‌های جدید همبستگی و همکاری میان چین و سه کشور اروپایی را باز نماید و در عین حال انرژی تازه‌ای به روابط چین با اتحادیه اروپا تزریق کند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، […]

تقویت روابط چین-اروپا در سایه سفر آتی آقای «شی» به قاره سبز

به عقیده مقامات و تحلیلگران، انتظار می‌رود سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به فرانسه، صربستان و مجارستان فصل‌های جدید همبستگی و همکاری میان چین و سه کشور اروپایی را باز نماید و در عین حال انرژی تازه‌ای به روابط چین با اتحادیه اروپا تزریق کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین، سفر پیش رو، نخستین دیدار آقای «شی» از اروپا طی پنج سال گذشته خواهد بود که به دعوت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان و «تاماس سولیوک» رئیس جمهور مجارستان و «ویکتور اوربان» نخست وزیر این کشور از ۵ تا ۱۰ مه (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) صورت می‌گیرد.

«لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که سفر آتی شی جین پینگ به نفع تقویت روابط دوجانبه خواهد بود، توسعه کلی روابط چین-اتحادیه اروپا را ارتقاء می‌بخشد و صلح و توسعه جهانی را تقویت می‌کند.

 

سفر رئیس جمهور چین به فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که امسال دو کشور شصتمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه را جشن می‌گیرند و یک سال پس از سفر ماکرون به پکن و شهر «گوانگجو» (استان گوانگدونگ) انجام می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، شی جین پینگ طی این سفر گفتگوهایی با ماکرون خواهد داشت و درباره روابط دوجانبه و روابط چین-اتحادیه اروپا به تبادل نظر می‌پردازد و سران دو کشور خارج از پاریس برای تعامل عمیق‌تر، دیدار خواهند کرد.

لین با بیان اینکه سفر آتی شی از اهمیت قابل توجهی برای تداوم و پیشرفت مناسبات دو جانبه برخوردار است، تاکید کرد: مناسبات چین-فرانسه از گذشته دور در خط مقدم روابط چین و غرب قرار داشته است.

وی افزود: هدف پکن همکاری با پاریس در جهت تحکیم بیشتر اعتماد متقابل سیاسی، تقویت اتحاد و همکاری، ارتقای مشارکت راهبردی جامع دوجانبه به سطوح جدید و تزریق سرزندگی جدید به توسعه سالم و پایدار روابط چین-اروپا است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه، فرانسه سومین شریک تجاری بزرگ چین و سومین منبع بزرگ سرمایه گذاری واقعی در اتحادیه اروپاست و در عین حال چین بزرگترین شریک تجاری فرانسه در آسیا و هفتمین شریک تجاری بزرگ در سطح جهان محسوب می‌شود.

«دینگ چون» مدیر «مرکز مطالعات اروپایی» در «دانشگاه فودان» گفت هماهنگی و همکاری قوی‌تر میان چین و فرانسه، کشوری که از گذشته خودمختاری راهبردی داشته، دارای معانی ضمنی فراتر از روابط دوجانبه است.

وی افزود: ارتقای روابط میان پکن و پاریس به مثابه یک مدل برای تلاش‌ها به منظور ایجاد روابط چین با دیگر کشورهای بزرگ و اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گفته دینگ فضای گسترده‌ای برای چین و فرانسه به منظور بهره گیری از ظرفیت همکاری اقتصادی و تجاری وجود دارد چرا که انتظار می‌رود طرفین به تقویت تبادلات مردم با مردم از طریق رویدادهایی مثل «سال فرهنگ و گردشگری چین-فرانسه» در سال جاری،‌ ادامه دهند.

وی اضافه کرد افزایش هماهنگی میان چین و فرانسه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در خصوص موضوعات مهم جهانی، از اهمیتی فراوان برای صلح و ثبات جهانی برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین به روابط پولادین میان چین و صربستان به عنوان نخستین شریک راهبردی جامع چین در منطقه اروپای مرکزی و شرقی، اشاره کرد.

 

شی طی سفر به بلگراد با ووچیچ درباره ارتقاء وضعیت روابط چین-صربستان تبادل نظر خواهد کرد و مسیر توسعه بیشتر روابط در ‌آینده را مشخص می‌کنند.

لین تاکید کرد پکن قصد دارد از این سفر به عنوان فرصتی برای تحکیم هر چه بیشتر دوستی مستحکم، تعمیق اعتماد متقابل سیاسی، توسعه همکاری عملگرایانه و آغاز فصلی جدید در تاریخ روابط دوجانبه استفاده کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر آقای شی به مجارستان نیز گفت تعمیق دوستی سنتی میان پکن و بوداپست که امسال هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه را جشن می‌گیرند، به نفع مشترک دو کشور است.

لین جیان خاطرنشان کرد: این سفر مهم روابط دوجانبه را به سطحی جدید ارتقاء خواهد داد، فصلی تازه در همکاری دوستانه چین-مجارستان خواهد گشود و نشاطی جدید در توسعه روابط چین-اروپا تزریق خواهد کرد.

دینگ از دانشگاه فودان نیز تاکید کرد صربستان و مجارستان هر دو در خط مقدم پیشبرد همکاری «کمربند و جاده» با چین قرار دارند.

وی افزود: تقویت روابط میان چین و مجارستان که قرار است ریاست چرخشی اتحادیه اروپا را در جولای بر عهده بگیرد نیز به نفع تثبیت روابط چین-اتحادیه اروپا خواهد بود و دو طرف را قادر می‌سازد تا اختلافات خود را بهتر مدیریت کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.