شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 13003
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 12 خرداد 1402 - 20:53 | 73 بازدید | ارسال توسط :

سبقت گرفتن چین در تولید زنجیره انرژی های تجدید پذیر

چین با آغاز دوره اصلاحات و پس از اجرای سیاست درهای باز به توسعه اقتصادی چشمگیری دست پیدا کرد. اقتصاد این کشور از اوایل دهه ۸۰ میلادی حرکت در مسیر تازه ای را پیش رو گرفت و رشد پر شتابی را تجربه کرد. امروز چین در مقام دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفته است و […]

سبقت گرفتن چین در تولید زنجیره انرژی های تجدید پذیر

چین با آغاز دوره اصلاحات و پس از اجرای سیاست درهای باز به توسعه اقتصادی چشمگیری دست پیدا کرد. اقتصاد این کشور از اوایل دهه ۸۰ میلادی حرکت در مسیر تازه ای را پیش رو گرفت و رشد پر شتابی را تجربه کرد. امروز چین در مقام دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفته است و این کشور حدود ۳۰% از کل انرژی دنیا را مصرف می کند.

صنایع چین در مسیر این رشد پر شتاب، بسیار گسترده شدند تا جاییکه تبعات زیست محیطی این رشد اقتصادی، چین را وادار به چاره اندیشی کرد.

بی شک صنایع چین تا سال ها همچنان بزرگ‌ ترین و بی رغیب ترین مصرف ‌کننده انرژی دنیا خواهند بود. اما ادامه روند قبلی و استفاده از سوخت های فسیلی این کشور را در معرض خطر قرار می دهد.

از سویی چین بزرگ ‌ترین بازار برای کشور های دارنده منابع انرژی است. وجود این بازار پر سود و رقابت های شدیدی که در حوزه انرژی در جهان وجود دارد، اصلاح چرخه استفاده از سوخت های فسیلی با هدف بهبود آلودگی هوا را با مشکل روبرو می کند. سوخت های فسیلی با بازاری سرشار از سود، در تقابل با سلامت و محیط زیست قرار گرفته است. ولی صنایع به سوخت فسیلی چسبندگی دارند.

در سال های اخیر کشور های جهان در نشست های متعددی مساله آلودگی هوا را از منظر زیست محیطی، سلامتی و تاثیرات مخربی که بر رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارد مورد بررسی قرار داده اند و با توافقاتی جهانی مقرراتی برای کشورهایی که سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند تنظیم شده است.

چین در این راستا سرمایه‌ گذاری گسترده ‌ای در بخش انرژی ‌های تجدید پذیر انجام داد تا از سهم اش در آلودگی هوا بکاهد. چین این بار هم به سرعت با فاصله زیادی از دیگر کشور هایی قرار گرفته که در صدد حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر بودند. امروز چین حتی از آلمان که در تولید انرژی تجدید پذیر سرآمد جهان است پیش افتاده است. تا جاییکه بعد از یک دهه تلاش می بینیم ۹۰% از زنجیره تامین انرژی خورشیدی دنیا و ۵۰% از زنجیره تامین انرژی بادی و بیش از یک‌ چهارم کل انرژی های تجدید پذیر جهان در چین تولید می‌ شود و این کشور باز به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده چرخه انرژی تجدید پذیر تبدیل شده است.

چین در سال‌ های اخیر تلاش کرده از میزان مصرف زغال سنگ بکاهد. دولتمردان صنایع را تشویق کرده اند تا از انرژی های پاک استفاده کنند. چین به این منظور با حمایت های دولتی و ارائه مشوق هایی برای صنایع، تلاش دارد استفاده از انرژی تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کند. این کشور با افزایش سهم خود از منابع غیرفسیلی، قصد دارد طی ۲۰ سال آینده به تدریج مصرف زغال سنگ را از چرخه تامین انرژی صنایع اش حذف کند.

نویسنده : حمید رضا صالحی_ دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.