شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22672
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1403 - 14:52 | 18 بازدید | ارسال توسط :

راه آهن فوق سریع شرکت چینی بهبود بخش سفر و اقتصاد در شبه جزیره بالکان

راه آهنی که بلگراد پایتخت صربستان و بوداپست پایتخت مجارستان را به هم وصل می‌کند به سال 1883 باز می‌گردد، یعنی هنگامی که «قطار سریع السیر شرق» بین پاریس و استانبول امروزی با سرعت متوسط حدود 40 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد.
راه آهن فوق سریع شرکت چینی بهبود بخش سفر و اقتصاد در شبه جزیره بالکان

بیش از ۱۴۰ سال پس از آن تاریخ، یک خط آهن فوق سریع ۳۴۲ کیلومتری، دو پایتخت فوق را با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به هم متصل خواهد کرد و پس از تکمیل زمان سفر را از هشت ساعت کنونی به سه ساعت کاهش خواهد داد.

قطعه ۸۰ کیلومتری راه آهن «بلگرداد-نوی ساد» در صربستان ۱۹ مارس ۲۰۲۲ راه اندازی شد و رفت و آمد مردم را تسهیل کرد و حتی یک سبک زندگی مسافرتی جدید را به ارمغان آورد.

بر اساس اعلام شرکت «راه آهن بین‌المللی چین»، بیش از هفت میلیون سفر مسافری توسط این قطعه انجام شده است. به طور میانگین روزانه ۶۲ قطار مسافری خدمات رسانی انجام داده و اوج حجم مسافرگیری روزانه آن به ۱۵ هزار و ۵۹ نفر می‌رسد.

این راه آهن رفت و آمد مردم، بار، سرمایه و اطلاعات را تسهیل کرده و موجب توسعه صنایع تجاری و گردشگری شده است.

بر اساس اعلام شرکت مذکور، تعداد مسافرانی که به مقاصد جذاب تاریخی و فرهنگی در امتداد این مسیر سفر می‌کنند در حال افزایش است و همین فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد کرده، فرصت‌های توسعه را برای کسب و کارهای بیشتری به ارمغان آورده و به شکل قابل توجهی رشد اجتماعی-اقصادی را در آن منطقه ارتقا بخشیده است.

«مارکو جرمیچ» مهندس «راه آهن صربستان» می‌گوید قیمت‌های بلیط این قطار مقرون به صرفه است.

به گفته وی همکاری با شرکت راه آهن بین‌المللی چین در این خط فوق سریع برای صربستان این امکان را فراهم کرده که پیشرو خط آهن در غرب شبه جزیره بالکان باشد.

کار ریل گذاری قطعه ۱۰۸ کیلومتری باقیمانده این خط آهن در صربستان — بین نوی ساد و سوبوتیکا — ماه گذشته به پایان رسید، که گامی در جهت گامی آماده سازی برای بهره برداری از این خط در صربستان تا پایان سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

خط آهن ۳۴۲ کیلومتری صربستان-مجارستان یک پروژه مهم «ابتکار کمربند و جاده» در اروپا تلقی می‌گردد. قطعه صربستان این راه آهن پس از تکمیل جمعا ۱۸۳ کیلومتر طول دارد و حداکثر سرعت تعیین شده برای آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. قطعه مجارستان نیز با ۱۵۹ کیلومتر طول حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود قطعه صربستانِ این مسیر ریلی تا انتهای سال جاری میلادی عملیاتی شود. قطعه مجارستان همچنان در دست ساخت است. پس از تکمیل، زمان مسافرت میان بلگراد و بوداپست از هشت ساعت به حدود سه ساعت کاهش خواهد یافت.

این راه آهن، پروژه سرآمد همکاری مشترک بین چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و نخستین پروژه‌ای است که فناوری و تجهیزات راه آهن چین را با مشخصات فنی اتحادیه اروپا برای اتصال ریلی هم‌تراز می‌کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.