شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21891
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 28 فروردین 1403 - 14:46 | 21 بازدید | ارسال توسط :

تلاش ایالات متحده برای نفوذ در انتخابات جزایر سلیمان/ تحلیل کارشناسان: طراحی «انقلاب های رنگی» راز نیست

انتخابات پارلمانی کشور جزایر سلیمان در چهارشنبه ۱۷ آوریل برگزاری می شود. بر اساس در یک مقاله تحقیقی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ایالات متحده در تلاش است بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد. کارشناسان بر این باورند که برای جهانیان پوشیده نیست که ایالات متحده از سازمان های غیردولتی برای مداخله در سیاست داخلی سایر کشورها و […]

تلاش ایالات متحده برای نفوذ در انتخابات جزایر سلیمان/ تحلیل کارشناسان: طراحی «انقلاب های رنگی» راز نیست

انتخابات پارلمانی کشور جزایر سلیمان در چهارشنبه ۱۷ آوریل برگزاری می شود. بر اساس در یک مقاله تحقیقی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ایالات متحده در تلاش است بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد. کارشناسان بر این باورند که برای جهانیان پوشیده نیست که ایالات متحده از سازمان های غیردولتی برای مداخله در سیاست داخلی سایر کشورها و طراحی «انقلاب های رنگی» استفاده می کند. هدف نهایی ایالات متحده تبدیل این کشورها به وابستگان خود است.

جزایر سلیمان روز۱۷ آوریل انتخابات را برگزار می‌کند، و این اولین انتخابات از زمان برقراری روابط دیپلماتیک چین و جزایر سلیمان در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۹ است. اینکه آیا «ماناسه سوگاواره» می تواند در انتخابات امسال پیروز شود، توجه را به خود جلب کرده است. همکاری فعالانه سوگاواره با چین، نارضایتی ایالات متحده و متحدانش را برانگیخته است، زیرا آنها عادت دارند منطقه اقیانوس آرام جنوبی را به عنوان حیاط خلوت خود همیشه همسو باشد.

«یو لی»، محقق ارشد مرکز تحقیقات کشورهای جزیره اقیانوس آرام دانشگاه لیائو چنگ گفت که در سال های اخیر، اثربخشی همکاری بین چین و جزایر سلیمان به معیاری در میان کشورهای جزیره اقیانوس آرام تبدیل شده است. به عنوان مثال، پاپوآ گینه نو، که در مجاورت جزایر سلیمان قرار دارد، نتایج حاصل از همکاری بین جزایر سلیمان و چین را مشاهده کرد و به طور فعال پیشنهاد همکاری با چین در پروژه های شیلات را داد. این واکنش ها برای قدرت های استعماری سنتی مانند استرالیا و آمریکا بسیار نامطلوب بوده و نارضایتی شدید آنها را نیز برانگیخته است.

در این پس زمینه، ایالات متحده یک سری اقدامات را نسبت به انتخابات جزایر سلیمان انجام داد. در یک مقاله تحقیقی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در ۹ آوریل، آمده است که آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) ممکن است از طریق فعالیت‌های «ترویج دموکراسی» بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد تا با نفوذ چین در این منطقه مقابله کند.

مجله اقدام پنهان ایالات متحده در اوایل ماه آوریل گزارش داد که در سپتامبر سال ۲۰۲۰، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده طرح انتخابات و فرآیند سیاسی جزایر سلیمان را آغاز کرد. بر اساس این طرح، یک کمپین آگاه سازی رای دهندگان با هدف استفاده از تئوری دموکراتیک آمریکایی برای جلب رأی به نامزدهای مورد علاقه ایالات متحده در جزایر سلیمان راه اندازی شد.

«لی هایدونگ» استاد مؤسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط امور خارجه چین گفت که ایالات متحده از سازمان های غیردولتی برای مداخله در سیاست داخلی سایر کشورها و طراحی «انقلاب های رنگی» استفاده می کند. این یک راز نیست. وی اشاره کرد که ایالات متحده نمی تواند توسعه روابط برابر و دوجانبه سودمند بین کشورهای اقیانوس آرام جنوبی و چین را تحمل کند و همچنین توسعه مستقل کشورهای اقیانوس آرام جنوبی را بپذیرد. در عوض، هدف نهایی ایالات متحده تحت پوشش دموکراسی این کشورها را به وابستگان تبدیل می کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.