شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 22011
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 01 اردیبهشت 1403 - 13:40 | 21 بازدید | ارسال توسط :

نخست وزیر سریلانکا: امیدوارم از تجربه موفق مدرنیزاسیون به سبک چینی بیاموزم

«دینش گوناواردنا» نخست وزیر سریلانکا طی سفر اخیرش به چین در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» از پکن برای کمک به سریلانکا در هنگام مواجهه با سختی‌ها قدردانی نمود و از اینکه توسعه چین به نفع جهان بوده، سپاسگزاری کرد. وی ابراز امیدواری کرد سریلانکا بتواند از تجربه موفق مدرنیزاسیون به سبک […]

نخست وزیر سریلانکا: امیدوارم از تجربه موفق مدرنیزاسیون به سبک چینی بیاموزم

«دینش گوناواردنا» نخست وزیر سریلانکا طی سفر اخیرش به چین در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» از پکن برای کمک به سریلانکا در هنگام مواجهه با سختی‌ها قدردانی نمود و از اینکه توسعه چین به نفع جهان بوده، سپاسگزاری کرد.

وی ابراز امیدواری کرد سریلانکا بتواند از تجربه موفق مدرنیزاسیون به سبک چینی بیاموزد و همراه چین توسعه یابد.

بخشی از مصاحبه نخست وزیر سریلانکا با رادیو و تلویزیون مرکزی چین را می‌خوانید:

مجری: تمرکز سفر شما این بار دیدار با رئیس جمهور «شی جین پینگ» است. دستاوردهای مهم دیدارتان با رئیس جمهور چین چه بودند؟

نخست وزیر سریلانکا: این دیداری بسیار مثبت و موفقیت آمیز بود. چین به سریلانکا کمک کرده تا بر چالش‌های مختلف فائق آید. دیدار ما با رئیس جمهور شی جین پینگ نیز ما را به این باور رساند که دوستی و همکاری میان سریلانکا و چین همچنان به روند رو به جلوی خود ادامه خواهد داد. جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های جدید است و مدرنیزاسیون بسرعت در حال پیشرفت است. سریلانکا نیز امیدوار به تکمیل مدرنیزاسیون صنایع تولید و خدماتی خود و دستیابی به توسعه سریع است. ما این موضوعات را مورد بحث قرار دادیم و پاسخی مثبت دریافت کردیم. ما از دیدار با رئیس جمهور شی جین پینگ بسیار خرسندیم و همواره به یاد ایشان هستیم.

مجری: شما در مصاحبه‌ای گفتید که سریلانکا به ورود به یک سطح جدید از توسعه نیاز دارد و دیگر به حوزه‌های سنتی مانند چای، لاستیک و نارگیل تکیه نمی‌کند. با نگاه به آینده فکر می‌کنید چین و سریلانکا در کدام حوزه‌های جدید می‌توانند همکاری خود را توسعه بخشند؟

نخست وزیر سریلانکا: اقتصاد کشت و زرع سریلانکا در مسیری متنوع توسعه خواهد یافت. ما از سرمایه‌های خصوصی برای سرمایه گذاری استقبال می‌کنیم و به صادرات این محصولات کمک می‌نماییم. کشاورزی سریلانکا هنوز ظرفیت زیادی برای بهره برداری دارد و می‌تواند به نقطه رشد صادرات جدید تبدیل شود. صنعت گردشگری سریلانکا هم نیازمند تقویت و توسعه است. سریلانکا یک کشور جزیره‌ای زیبا با سواحل فوق العاده در امتداد خط ساحلی شمالی و جنوبی آن است. در عین حال ما مشغول بهبود زیرساخت‌ها مثل خطوط راه آهن، تاسیسات فناوری اطلاعات، فناوری دیجیتال و غیره نیز هستیم. دو کشور در این حوزه‌ها می‌توانند همکاری کنند و همکاری دوجانبه را به سطحی جدید ارتقاء دهند.

مجری: پس از سفرهای متعدد به شهرها و روستاهای چین، مسیر مدرنیزاسیون به سبک چینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نخست وزیر سریلانکا: تمام مناطق در چین پیشرفتی عظیم حاصل کرده‌اند. من ۲۹ مارس (۱۰ فروردین) در شانگهای بودم و ۲۸ مارس برای حضور در «مجمع آسیایی بوآئو» به بوآئو رفتم و پیش از آن هم در پکن بودم. دو ماه قبل با هیاتی متشکل از اعضای پارلمان و مقامات دولت سریلانکا به استان «یون‌نان» سفر کردم.

ما شاهد دستاوردهای بزرگ و توسعه در تمام زمینه‌ها هستیم، ما شاهد توسعه در تمام سطوح هستیم. برای مثال در نواحی روستایی، درآمد کشاورزان و استانداردهای زندگی به شکل قابل توجهی بهبود یافته؛ به عنوان مثال موسسات آموزشی بهبود یافته و دانشجویان بین‌المللی از دیگر کشورها به چین سفر می‌کنند تا در دانشگاه‌ها تحصیل کنند و نتایج تحقیقاتشان را به زادگاهشان ببرند. این دستاوردی بزرگ است ما باید از آن بیاموزیم و همچنان به آموختن ادامه دهیم.

مجری: حالا که از بحث از یادگیری و منبع به میان آمد، فکر می‌کنید مدرنیزاسیون به سبک چینی چه منابع مفیدی می‌تواند برای مسیر مدرنیزاسیون سریلانکا فراهم کند؟

نخست وزیر سریلانکا: سریلانکا کشوری جزیره‌ای با قلمرویی کوچک است. اگر بتوانیم قطارهای پرسرعت ساخت چین را داشته باشیم، چیزی که تمام دنیا به آن نیاز دارد، این قطارها نه تنها به کاهش هزینه حمل و نقل عمومی می‌انجامد بلکه کارآمدی را نیز بهبود می‌بخشد. این دستاوردهای تغییرات جدید چین، از جمله سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید، همکاری با کارآفرینان جهانی، توسعه علمی و فناوری و کاربرد عملی، که منعکس‌کننده برنامه‌ریزی چین و درک اهداف عالی‌تر است، جدایی‌ناپذیر هستند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.