شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Wednesday, 8 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21303
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 03 فروردین 1403 - 20:43 | 43 بازدید | ارسال توسط :

لزوم حضور شرکت های خارجی «در چین» برای دست یافتن به توان رقابتی و نفوذ جهانی

اخیراً برخی رسانه‌های آمریکایی با شعارهایی مانند «بی‌ارزش بودن سرمایه‌گذاری در چین»، «بدتر شدن محیط سرمایه‌گذاری در چین» و «خروج سرمایه‌های خارجی از چین» مدعی شده‌اند که شرکت‌های غربی فکر می‌کنند دیگر فرصتی در بازار چین ندارند اما آیا این واقعیت دارد؟ در واقع شرکت‎های چندملیتی بیشترین حرف را در مورد وجود و یا عدم […]

لزوم حضور شرکت های خارجی «در چین» برای دست یافتن به توان رقابتی و نفوذ جهانی

اخیراً برخی رسانه‌های آمریکایی با شعارهایی مانند «بی‌ارزش بودن سرمایه‌گذاری در چین»، «بدتر شدن محیط سرمایه‌گذاری در چین» و «خروج سرمایه‌های خارجی از چین» مدعی شده‌اند که شرکت‌های غربی فکر می‌کنند دیگر فرصتی در بازار چین ندارند اما آیا این واقعیت دارد؟

در واقع شرکت‎های چندملیتی بیشترین حرف را در مورد وجود و یا عدم وجود چنین فرصت‎های در چین می‎‌توانند بزنند. غول‌های صنایع غذایی و پذیرایی جهان مانند کی‌اف‌سی، مک‌دونالدز و استارباکس در سال‌های اخیر همواره روند افزایش تعداد فروشگاه‌ خود در چین را ادامه داده‌اند. شرکت اپل اخیراً اعلام کرد که سرمایه‌گذاری خود در چین را گسترش خواهد داد. شرکت ارائه خدمات درمانی «جی‌ای هلث‌کر» اعلام کرده است که بودجه تحقیق و توسعه خود در چین را در سه سال آینده دو برابر خواهد کرد. در اوایل ماه مارس، شرکت داروسازی چندملیتی آسترازنکا نیز اعلام کرد که ۴۷۵ میلیون دلار برای ساخت یک کارخانه جدید داروسازی مولکولی کوچک در چین سرمایه‌گذاری خواهد کرد و شانگهای را به پنجمین مرکز استراتژیک جهانی خود تبدیل خواهد کرد.

ورود مداوم سرمایه‌های خارجی نشان می‌دهد که چین هنوز بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی است و ادعای  برخی رسانه‌های غربی مبنی بر «پایان یافتن فرصت‎های سرمایه‎گذاری در بازار چین» حقیقت ندارد.

در واقع، بازار امروز چین با مقیاس بزرگتر، ساختار بهینه تر و قوانین و سیستم کامل تر، فرصت های سرمایه گذاری فراوان تر را نیز ارائه می کند. «جِنگ یی»، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای گفت که چین در حال حاضر رقابتی ترین و خلاق ترین بازار در جهان را دارد. شرکت های ایالات متحده نیز می توانند در بازار چین چیزهای زیادی بیاموزند. اگر شرکت های ایالات متحده بخواهند رقابت و نفوذ جهانی را حفظ کنن باید «در چین» حضور داشته باشند.

«ماکسیمیلیان بوتک»، نماینده ارشد دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در شانگهای، گفت که شرکت‌های آلمانی نسبت به محیط سرمایه گذاری چین خوش بین هستند و معتقدند که «بزرگترین خطر در از دست دادن جایگاه رقابتی جهانی مربوط به عدم توسعه در چین خواهد بود».

توسعه چین را نمی توان از جهان جدا کرد و رفاه جهان نیز به چین نیاز دارد. اخیراً، دفتر شورای دولتی چین «برنامه اقدام برای ترویج گشایش در سطح بالا رو به دنیای خارج و جذب و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی» را منتشر کرد. در این برنامه، تمایل و اقدامات چین برای اشتراک فرصت های توسعه را می توان دید و تا زمانی که سرمایه‌گذاران فریب «جداسازی و گسستن پیوندها» را نخورند، چین با تعهد به توسعه با کیفیت و گشایش در سطح بالا، قطعاً فرصت‌های بیشتر را برای جهان به ارمغان خواهد آورد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.