شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 11001
  پرینتخانه » سیاسی, یادداشت تاریخ انتشار : 26 آبان 1401 - 1:31 | 109 بازدید | ارسال توسط :

دکترناصر تکمیل‌همایون مردی از تبار نهضت ملی ایران

با نهایت تاسف و تاثر و دریغ و اندوهی بس فراوان و جانکاه، دکتر ناصر تکمیل‌همایون درگذشت.
دکترناصر تکمیل‌همایون مردی از تبار نهضت ملی ایران

خم نگشت قامت مردانه او

شهر پرگشت ز افسانه او

زنده‌یاد دکتر ناصر تکمیل‌همایون آزاد مردی از تبار خانواده سرفراز نهضت ملی ایران بود که از سالهای نوجوانی به هموندی ( عضویت ) حزب ملّت ایران و جبهه‌ ملی‌ ایران درآمد و تا به پایان به آرمان و پیمانش با شادروان دکتر محمد مصدق رهبر فقید نهضت ملی ایران و شهیدان پروانه و داریوش فروهر رهبران به خون خفته حزب ملت ایران وفادار ماند و از هیچ فداکاری دریغ نورزید.

او از شاگردان زنده‌یاد دکتر غلام‌حسین صَدیقی پایه‌گذار جامعه‌شناسی در ایران و وزیر کشور دولت ملی مصدق بود و تا به پایان عمر پربارش از آموزه‌های استادش بهره‌مند بود و یاد میکرد و یاد میداد.

در دوران ادامه تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ مدرک دکترای دولتی ( اتا ) در رشته‌های تاریخ در سال ۱۳۵۱ و جامعه‌شناسی در سال ۱۳۵۶ خورشیدی شد و افزون بر آن به همراه زنده‌یاد ابوالحسن بنی‌صدر و … جبهه ملی سوم را در اروپا پایه گذاری و خبرنامه جبهه ملی را منتشر مینمود.

پس از پیروزی انقلاب سلطنت ستیز بهمن۱۳۵۷ مدتی کوتاه معاون وزارت فرهنگ و هنر در دوران وزارت شادروان دکتر پرویز ورجاوند گردید و پس از سرکوب‌های فراگیر خرداد سخت و سنگین و سرب و خون ۱۳۶۰ در ۱۷ تیرماه همان سال به اتهام اختفای ابوالحسن ‌بنی‌صدر دستگیر و یک سال زیر حکم اعدام و در نهایت نزدیک به پنج سال زندانی و با یاری شادروان آیت‌الله منتظری در اواخر سال ۱۳۶۴ از زندان آزاد گردید.

در طول سالهای پس از آزادی از زندان به پژوهشهای فراگیر و گسترده در حوزه تهران‌شناسی و تاریخ مدارس در ایران و … همّت گمارد و آثار پرباری از خود برجای گذاشت که مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان تاریخ و علوم اجتماعی قطع یقین قرار خواهد گرفت.

یاد و خاطره فداکاری و آزادگی و پهلوان صفتی‌اش،آثار ارزنده و پربارش هیچگاه از ذهن و ضمیر دل پاک میهن‌دوستان و آزادگان فراموش نخواهد شد.

راهش مستدام و پر رهرو باد.

نویسنده : محسن زمانی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.