شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 19279
  پرینتخانه » استانها تاریخ انتشار : 28 دی 1402 - 13:06 | 46 بازدید | ارسال توسط :
عضو هیئت علمی موسسه رازی مطرح کرد:

واکسن رازی کووپارس نمونه موفق ارتباط پیوسته کنترل کیفی و تضمین کیفیت با فرایند تحقیق و توسعه

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ارتباط پیوسته و مستمر کنترل کیفی و تضمین کیفیت در فرایند تحقیق و توسعه، موجب کاهش ریسک پذیری، کاهش هزینه ها و کوتاه شدن زمان اجرای پروژه ها می شود. به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار صدای چراغ روشن، دکتر ابوالفضل خفری در جلسه سخنرانی با موضوع […]

واکسن رازی کووپارس نمونه موفق ارتباط پیوسته کنترل کیفی و تضمین کیفیت با فرایند تحقیق و توسعه

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ارتباط پیوسته و مستمر کنترل کیفی و تضمین کیفیت در فرایند تحقیق و توسعه، موجب کاهش ریسک پذیری، کاهش هزینه ها و کوتاه شدن زمان اجرای پروژه ها می شود.

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار صدای چراغ روشن، دکتر ابوالفضل خفری در جلسه سخنرانی با موضوع “نقش کنترل کیفی و تضمین کیفیت در روند تحقیق و توسعه” که با حضور محققان، مدیران و کارشناسان بخش های مختلف موسسه رازی در سالن کتابخانه این مجموعه برگزار شد، در اهمیت این بحث اظهار کرد: پویایی هر مجموعه تولیدی و تحقیقاتی، مستلزم تحقیق و توسعه است که این امر در تمام کشورها اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، معایب و مزایایی دارد.

وی گفت: صرف هزینه و وقت زیاد از معایب تحقیق و توسعه است که درصد بالایی از سرمایه و هزینه مجموعه ها را به خود اختصاص می دهد و زمان زیادی صرف این فعالیت می شود تا شاید از هر ۱۰۰ طرح تحقیقاتی، حداکثر حدود پنج درصد به تولید برسد و بازآوری مالی برای مجموعه به همراه آورد اما وجود فرایندی تحت عنوان کنترل کیفی و تضمین کیفیت و همراهی آن با بخش تحقیق و توسعه، هزینه کردها را به حداقل خواهد رساند.

دکتر خفری، کاهش ریسک پذیری فعالیت های تحقیق و توسعه (R&D) به کمک کنترل کیفی و تضمین کیفیت را از دیگر مزایای این فرایند برشمرد و افزود: در صورتی که ارتباط این دو بخش نمادین نبوده و عملیاتی باشد، یعنی کنترل کیفی و تضمین کیفیت از ابتدایی ترین مرحله تحقیق و توسعه ورود کند، به ویژه در مجموعه های تولیدی که بخش های طراحی، فازهای آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی را از مراحل مختلف فرایند تحقیق و توسعه در نظر می گیرند و درصد قابل توجهی از زمان و هزینه را در این مرحله صرف می کنند، این مسئله بسیار تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی موسسه رازی، ادامه داد: سایر مراحل پس از تحقیق و توسعه تا رسیدن هر یک از پروژه های R&D به بازار و بازخوردهای پس از ورود محصول به بازار نیز با دخالت بخش کنترل کیفی و تضمین کیفیت ارزیابی و این چرخه تکرار می شود.

وی پس از بیان این مقدمه، ارتباط این دو بخش در کشور را کمرنگ خواند و تاکید کرد: به همین علت است که به رغم صرف هزینه های زیاد و زمان طولانی اما، همان پنج درصد خروجی بخش تحقیق و توسعه نیز به مراتب کم تر از آن چیزی است که باید باشد در حالی که نمونه های بسیار خوبی از هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ این دو مجموعه داریم که بیانگر نتیجه بخش بودن ارتباط این دو است.

دکتر خفری یادآور شد: تولید واکسن رازی کووپارس، نمونه بسیار خوبی از ورود کنترل کیفی و تضمین کیفیت به فرایند تحقیق و توسعه از همان ابتدای پروژه است که از مرحله طراحی تا تولید واکسن، تحت کنترل کیفی و تضمین کیفیت قرار گرفت و در نهایت با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان به تولید این واکسن دست یافتیم و ارزیابی پس از توزیع محصول در بازار نیز به انجام رسید.

عضو هیئت علمی موسسه رازی تصریح کرد: تحقیق و توسعه فقط محدود به تولید محصولات جدید نیست بلکه هر نوع تغییر فرم و بهنیه کردن محصول قدیمی نیز به عنوان تحقیق و توسعه شمرده می شود و بیشتر محتوای پروژه های تحقیق و توسعه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، حول آن است؛ اگرچه در این مورد نیز ورود کنترل کیفی و تضمین کیفیت از مرحله طراحی تا رسیدن به بازار و ارزیابی بازخورد بازار ادامه دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.