شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 12697
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 04 خرداد 1402 - 13:41 | 86 بازدید | ارسال توسط :

رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی

آئین رونمایی از مستند دلیل آفتاب با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی، شب گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و‌ نشر آثار امام خمینی (ره) در سینما فرهنگ برگزار شد. به گزارش صدای چراغ روشن، کمساری در ابتدای این مراسم با اشاره به ضرورت تاسیس «مرکز رصد» در موسسه […]

رونمایی از مستند «دلیل آفتاب» با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی

آئین رونمایی از مستند دلیل آفتاب با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی، شب گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و‌ نشر آثار امام خمینی (ره) در سینما فرهنگ برگزار شد.

به گزارش صدای چراغ روشن، کمساری در ابتدای این مراسم با اشاره به ضرورت تاسیس «مرکز رصد» در موسسه تصریح کرد: سال های پس از ارتحال امام، سوالات و شبهاتی میان نسل جوان که ایشان را ندیده و درک نکرده بودند به وجود آمد و موسسه باتوجه به وظایف ذاتی خود، جهت بررسی و شناسایی پرسش ها و شبهات و پاسخگویی به آن ها در مرداد ماه ۱۴۰۱ مرکز رصد را راه اندازی نمود.

وی افزود: یکی از مهمترین شبهات شناسایی شده توسط این مرکز، شبهه آغازگری جنگ بود که موسسه جهت روشنگری افکار عمومی یک بار برای همیشه به عنوان یک نهاد مسئول، بدرستی و موثر به این شبهه پاسخ داده و بنابراین پاسخگویی به شبهات بعدی که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد بسیار مستدل تر و پذیرفتنی تر خواهد شد.

کمساری ادامه داد: در مستند «دلیل آفتاب» تحقیق و پژوهش جامعی انجام و با کارگردان مستند علیرضا محمدی مذاکره شد و سپس کار به انجام رسید.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تاکید کرد: اسنادی که در این مستند از آنها استفاده شده محدود به اسناد موسسه نیست و از اسناد خارجی نیز استفاده شده است.

در حاشیه این مراسم، رحمانی خلیلی کارشناس مرکز رصد، با اشاره به فعالیت های این مرکز گفت: باتوجه به آغاز فعالیت های این مرکز از تابستان سال گذشته، تصمیم مدیریت موسسه بر این بود اسنادی که بایگانی شده بود، به مرور و در قالب های مدرن منتشر گردد که انتشار آرای امام در انتخابات سال های پس از انقلاب، از همین اسناد بود.

وی افزود: این اسناد جدید شامل اسناد حکمرانی ۱۰ ساله امام پس از پیروزی انقلاب می شود که بنا به مقتضیات امنیتی نظام و حاکمیت مجوز انتشار نداشت.

خلیلی ادامه داد: چند برنامه اصلی برای مرکز رصد داشتیم که یکی از آن برنامه ها این بود که بتوانیم شبهات احصا شده را به صورت دسته بندی شده مشخص و براساس اولویت ها، به صورت مستند و رسانه ای اقدام به پاسخگویی کنیم.

وی با اشاره به اولویت های مرکز رصد گفت: از ابتدای فعالیت های مرکز، تقریبا ۱۰۰ شبهه در حوزه دفاع مقدس احصا شده بود که در نهایت به ۱۰ شبهه اصلی رسیدیم که امشب رونمایی از مستند مهمترین شبهه در فهرست شبهات حوزه دفاع مقدس این مرکز است و ۹ مستند دیگر نیز به مرور تا پایان سال رونمایی خواهند شد.

کارشناس مرکز رصد افزود: با ارائه ۷ سند جدید و معتبر داخلی و خارجی در مستند «آغازگری جنگ»، به این شبهه پاسخ می دهیم که صدام خوی جنگ آوری داشته و در دو مقطع تاکید کرده که فرصتی که ممکن است در هر قرن یک بار برای عراق اتفاق بیفتد را از دست نمی دهد.

وی ادامه داد: در پورتال امام و همچنین در سایت جماران صفحه اختصاصی برای این مستند ایجاد شده و هر سه قسمت این مستند و همچنین تصاویر با کیفیت تمام اسناد ارائه شده به صورت مکتوب در این صفحه قرار دارد.

خلیلی با اشاره به سایر شبهات که تولید مستند آنها در دست تهیه این مرکز می باشد گفت: شبهه دوم که بخش اعظم آن تولید شده شبهه «مداخله کشورهای خارجی در جریان انقلاب» است که تاکنون دو بخش آن آماده شده است و «حضور امام در پاریس» نیز شبهه سومی است که در حال تولید مستند آن هستیم.

علیرضا محمدی نویسنده و کارگردان این مستند نیز در این مراسم گفت: پیرو حرکت موسسه تنظیم و نشر آثار امام در جهت پاسخگویی به شبهات، قرار بر این شد در فاز اول این مجموعه مستند «آغاز گری جنگ» را تولید کنیم که نه صرفا ارائه نظرات کارشناسی که مورد نقد خود ما نیز می باشد، بلکه به صورت کاملا مستند و مستدل و با ارائه اسناد و مدارک داخلی و خارجی که بعضا از حالت طبقه بندی خارج شده به شبهات پاسخ بدهیم.

وی افزود: این مستند طی حدود ۸ ماه با فعالیت حدود ۳۰ نفر به صورت شبانه روزی در ۳ قسمت ۷۰ دقیقه ای تولید شده و نسخه ای که امشب نمایش داده می شود کمتر از دو سوم کل این مستند را شامل می شود که بنابر نظر ریاست موسسه تنظیم و نشر آثار امام و همچنین مرکز رصد در بستر مناسب منتشر خواهد گردید.

محمدی ادامه داد: در این مستند، تصاویر گفتگوهای ۳ نفر از فرماندهان ارشد و مدیران حکومت بعثی عراق (که در حال حاضر به صورت مخفیانه در اروپا زندگی می کنند) که از شبکه الجزیره پخش شده بود، مورد تحلیل و کارشناسی قرار گرفت و از بخش هایی از این تصاویر در مستند استفاده نمودیم.

وی با اشاره به تفاوت های این مستند با آثار قبلی گفت: نقطه قوت این مستند پژوهش عمیق و نفس گیر بود که با حضور کارشناسان داخلی و همچنین استفاده از اسناد جدید داخلی و خارجی به صورت موشن گرافیک صورت گرفت.

در ادامه این مراسم، مستند «دلیل آفتاب» با محتوای پاسخ به شبهات پیرامون آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پخش گردید.

نویسنده : آذربرزین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.