شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15793
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402 - 18:15 | 115 بازدید | ارسال توسط :

بهبود داده‌های تورمی چین نشانه چیست؟

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد، تورم مصرف‌کننده چین در ماه آگوست به قلمروی مثبت بازگشته و کاهش قیمت درب کارخانه نیز تعدیل شده که نشانه‌ای برای احیای مستمر دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود. بر اساس اعلام «اداره ملی آمار چین»، شاخص قیمت مصرف‌کننده که معیار اصلی تورم محسوب می‌شود طی ماه آگوست در […]

بهبود داده‌های تورمی چین نشانه چیست؟

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد، تورم مصرف‌کننده چین در ماه آگوست به قلمروی مثبت بازگشته و کاهش قیمت درب کارخانه نیز تعدیل شده که نشانه‌ای برای احیای مستمر دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام «اداره ملی آمار چین»، شاخص قیمت مصرف‌کننده که معیار اصلی تورم محسوب می‌شود طی ماه آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش اندک ۰٫۱ درصدی داشته و از افت ۰٫۳ درصدی ماه جولای فرار کرده است.

شاخص قیمت مصرف کننده طبق بررسی ماهانه نیز بهبود یافته و در ماه آگوست نسبت به ماه  قبل آن ۰٫۳ درصد رشد داشته که در مقایسه با رشد ۰٫۲ درصدی جولای، بالاتر است.

«دونگ لی‌جوان» کارشناس اداره ملی آمار چین این افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده را به بهبود مداوم بازار مصرف کننده چین و رابطه عرضه-تقاضا مربوط دانست.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده برای دوره ژانویه تا آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۰٫۵ درصدی داشته است.

«بروس پانگ» اقتصاددان ارشد شرکت خدمات املاک و مدیریت سرمایه‌گذاری «JLL»، گفت: این آمار در حالی مطرح شده که جنب و جوش مسافرت‌های تابستانی موجب تقویت بخش‌های حمل و نقل، گردشگری، هتل‌داری و تهیه غذا شده و قیمت‌های  افزایشیِ خدمات و اقلام غیرخوراکی موجب تعادل قیمت‌های پایین‌تر غذا و کالاهای مصرف‌کننده شده است.

در یک افت ناگهانی، قیمت غذا طی ماه آگوست در مقایسه با آگوست سال گذشته، کاهش ۱٫۷ درصدی را تجربه کرد اما قیمت اقلام غیرخوراکی و خدمات در مقایسه با سال قبل به ترتیب ۰٫۵ و ۱٫۳ درصد افزایش یافت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی که از کسر قیمت‌های غذا و انرژی حاصل می‌شود، طی ماه آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۰٫۸ درصد رشد داشت و لازم به ذکر است که این روند افزایشی در مقایسه با ماه جولای تغییر نکرد.

شاخص قیمت تولیدکننده که هزینه تمام‌شده کالا در درب کارخانه محسوب می‌شود، طی ماه آگوست در مقایسه با آگوست ۲۰۲۲ افت ۳ درصدی را تجربه کرد. این کاهش اندک را می‌توان با افت ۴٫۴ درصدی در جولای و همچنین افت ۵٫۴ درصدی ماه ژوئن مقایسه کنیم.

اداره ملی آمار چین اعلام کرد، بر اساس بررسی ماهانه، شاخص قیمت تولید‌کننده ماه آگوست رشد اندک ۰٫۲ درصدی داشته و به این ترتیب افت ۰٫۲ درصدی جولای را متوقف کرده است.

به گفته دونگ بهبود شاخص قیمت تولیدکننده آگوست در نتیجه فاکتورهای چندگانه از جمله بهبود تقاضای محصولات صنعتی خاص و قیمت بالاتر نفت خام بین‌المللی است.

داده‌ها نشان می‌دهد میانگین شاخص قیمت تولیدکننده طی هشت ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳٫۲ درصد کاهش یافت و در مقایسه با بازه ژانویه تا جولای تغییری نکرد.

بروس پانگ گفت داده‌های روز شنبه نشان‌دهنده آن است که با توجه به رونمایی چین از سیاست‌های حامی اقتصاد و سازوکارهای ضدچرخه‌ایِ افزایش‌یافته، تاثیرات تدابیر تقویت تقاضای داخلی همچنان در حال بروز است.

این داده‌های آماری به دنبال مجموعه‌ای از شاخص‌ها منتشر شده که نشان‌دهنده یک روند مثبت مداوم در احیای اقتصادی چین است.

اقتصاد چین تاکنون در سال جاری میلادی به روند صعودی خود ادامه داده اما چالش‌ها با وجود یک محیط جهانی پیچیده و تقاضای داخلی ناکافی نیز باقی مانده‌اند.

تحلیلگران معتقدند چین گزینه‌های چندگانه‌ای در جعبه ابزار سیاستی خود برای تقویت هر چه بیشتر روند مثبت اقتصادی خود دارد که عبارتند از سازوکارهایی در نسبت مورد نیاز ذخایر بانکی و بهینه‌سازی سیاست‌های اعتباری برای بخش املاک.

پانگ در این باره گفت: با پایین ماندن نرخ تورم، هنوز لزوم و امکان کاهش بیشتر نرخ بهره وجود دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.