امروز : دوشنبه, ۱۳ آذر , ۱۴۰۲
🔸 کالای پَستِ صدرنشین!
به خاطر دارم در دهه ۵۰ وقتی وارد رشته اقتصاد دانشگاه ملی (شهید بهشتی) شدم، در نخستین درسهای اقتصاد که به موضوع عرضه و تقاضا مربوط میشد برای تعریف «کالای پست» در تقسیمبندی انواع کالا از منظر علم اقتصاد، اساتید همیشه از مثال «سیبزمینی» استفاده میکردند. در تعریف «کالای پست» میگوییم با افزایش درآمد مصرفکننده، […]
به خاطر دارم در دهه ۵۰ وقتی وارد رشته اقتصاد دانشگاه ملی (شهید بهشتی) شدم، در نخستین درسهای اقتصاد که به موضوع عرضه و تقاضا مربوط میشد برای تعریف «کالای پست» در تقسیمبندی انواع کالا از منظر علم اقتصاد، اساتید همیشه از مثال «سیبزمینی» استفاده میکردند.
در تعریف «کالای پست» میگوییم با افزایش درآمد مصرفکننده، تقاضا برای آن کالا کاهش مییابد؛ یعنی مردم در پی افزایش درآمدشان از مصرف کالای پست میکاهند.
مثلاً به جای سیب زمینی مصرف برنج یا گوشت را در سبد هزینهشان افزایش میدهند.
اما دریغ که این روزها در چهل و سومین سالگرد انقلاب و در ایام دهه فجر «سیبزمینی» صدرنشین بخشهای مختلف خبری صدا و سیما شده و مدام از اقدامات مشعشع دستاندرکاران اداره امور کشور در تنظیم قیمت این کالای پست با افتخار یاد میکنند. ناگفته نماند که مردم هنگام مراجعه به بسیاری از فروشگاهها با قیمتی بالاتر از آنچه که در اخبار میگویند مواجه میشوند.
به نظر میرسد «سیبزمینی» با یاری مسئولان مجرب، در حال گرفتن انتقام از اقتصاددانان و البته مردم است و میخواهد خود را قاطی میوهها کند!
گویی سیبزمینی با زبانی طنز میگوید:
«توگفتی من همان کالای پستم
بیا حالا ببینی من که صدرم!»
🎧 (برای شنیدن فایل صوتی این مطلب، به پیج اینستاگرام زیر مراجعه کنید.)
https://instagram.com/mohammad.javad.mozaffar
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.