شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9246
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 04 شهریور 1401 - 18:12 | 114 بازدید | ارسال توسط :

کاهش فقر جهانی با چالش های جدید و ارزش تجربه چین در این زمینه

مبارزه با فقر همواره یک رویداد و دغدغه بزرگ برای اداره یک کشور است. این دغدغه برای چین و همه کشورهای  خارجی وجود دارد. از زمان امضای بیانیه هزاره سازمان ملل متحد در سال 2000 میلادی، تعداد افرادی که در سراسر جهان در فقر شدید زندگی می کنند،  به طور پیوسته در حال کاهش بوده است.
کاهش فقر جهانی با چالش های جدید و ارزش تجربه چین در این زمینه

با این حال، این روند در سال ۲۰۲۰ قطع شد. تحت تاثیر همه گیری ویروس کرونا، درگیری های منطقه ای، تغییرات آب و هوایی، تورم و غیره، اکنون بازگشت فقر در مقیاس بزرگ در سراسر جهان وجود دارد. اگر کشورها نتوانند توافق نظر در  کاهش فقر جهانی داشته باشند و بر اهداف توسعه تمرکز کنند، جامعه بشری هیچ امیدی به دستیابی به اهداف توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ نخواهد داشت. از سال ۲۰۲۱، چین به اجرای استراتژی مساعدت به توسعه روستایی، تحکیم و گسترش دستاوردهای فقرزدایی ادامه داده است که بدون شک ارایه ای از  راه حل چین  برای وضعیت جهانی کاهش فقر جهان است که به سطح پایین رسیده است.

 ارزش کاهش فقر چین در جهان  

نخست، چین در بیش از ۷۰ درصد از کل کاهش فقر در جهان سهیم بوده است. از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۷ میلادی، از تعداد  ۱٫۲۲۸ میلیارد نفر در فقر شدید در جهان کاهش یافته که از این تعداد ۸۷۱ میلیون نفر در چین بوده است و  بیش از ۷۰ درصد  کل کاهش فقر در جهان را شامل می شود. چین به هدف خود در از بین بردن فقر متوسط دست یافته و این الگویی برای کشورهای با درآمد متوسط به منظور از بین بردن فقر متوسط است.

دوم، چین بزرگ ترین فقرزدایی هدفمند چند بعدی در جهان را انجام داده است. در واکنش به پیوست «فقر» و «مشکل»، چین ترکیبی از سیاست ‌ها در زمینه های تولید، اشتغال، آموزش، بهداشت، تامین اجتماعی و نقل مکان برای فقرزدایی را به اجرا گذاشته و کمک به نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر به شکل چند بعدی و هدفمند را  بررسی و اجرا کرده است . این مسیر کاهش فقر مبتنی بر کمک ‌های کشورهای توسعه ‌یافته یا سازمان ‌های بین ‌المللی نیست، بلکه مبتنی بر نوآوری و تمرین بر اساس پیشرفت ابتکاری خود است.

کمک های تئوری چین  به کاهش فقر

حزب حاکم مردم را به همبستگی تشویق می کند و در مورد فقرزدایی و توسعه به تفاهم مشترک رسیده و این  مبنای نهادی مسیر کاهش فقر با ویژگی های چین  است. شکل گیری یک نظام نه تنها متاثر از پیشینه تاریخی و فرهنگی است، بلکه به فلسفه سیاسی حزب حاکم در اداره کشور نیز بستگی دارد. در ۲۱ فوریه سال ۲۰۱۷، شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در زمان ریاست سی و نهمین برنامه مطالعه جمعی دفتر سیاسی هجدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، خاطرنشان کرد که مشارکت همه طرف ها یک نیروی مشترک است و همه طرف ها باید نقش خود را در این باره ایفا کنند. گردآوری کل جامعه و اجماع در مورد تفاهم مشترک توسعه و ایجاد بنیاد نهادی برای کاهش فقر، یکی از کمک های تئوری چین در مسیر کاهش فقر با ویژگی های خود است.

 یک سیستم اجرایی قوی ضد فقر تضمین مهمی برای کاهش فقر با ویژگی های چین است. برای یک سیستم خوب، کلید موفقیت در اجرا است. از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، نیروهای نخبه ادارات اصلی حزب و دولت در میدان نبرد اصلی فقرزدایی به خدمت گرفته شده اند. در مجموع ۲۵۵ هزار تیم کاری، بیش از ۳ میلیون دبیر اول حزب و کادر برای مستقر در روستا انتخاب و به سراسر کشور اعزام شده اند که همراه با نزدیک به ۲ میلیون کادر شهرستانی و میلیون ها کادر روستایی، برای کاهش موفقیت نهائی فقرزدایی تلاش کردند.

  چین در واکنش به مشکل مداوم «چرخه معیوب فقر» برای بیش از ۹۰ میلیون جمعیت فقیر پرونده و کارت آماده کرده است. به مردم فقیر براساس اهداف تضمین غذا و پوشاک،  آموزش اجباری، پزشکی اولیه و ایمنی مسکن کمک های هدفمند و چند بعدی می کند.

December 5, 2016 – Rome, Italy – Dish from Iran, XII/XIII century at Quirinale Palace, Rome, ITALY-05-12-2016

ساخت مشترک جاده کاهش فقر “کمربند و جاده”

ساخت جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت، بحث و بررسی و ساخت مشترک و اشتراک گذاری ابتکار کمربند و جاده و اجرای طرح های توسعه جهانی، نوآوری های تئوری عمده و کمک های عملی چین  به حکمرانی جهانی است. در آیین گشایش کنفرانس سالانه سال ۲۰۲۱ مجمع بوآئو، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین  تاکید کرد که با روحیه باز و فراگیر بودن، ما با همه طرف های علاقه مند که مایل به مشارکت هستند، همکاری خواهیم کرد و  “کمربند و جاده” را به  «جاده کاهش فقر» و « جاده ای به سوی رشد» تبدیل خواهیم کرد. تا ماه آوریل امسال، چین بیش از ۲۰۰ سند همکاری در ابتکار کمربند و جاده را  با ۱۴۹ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی به امضا رسانده است. در میان مبانی ساخت مشترک «کمربند و جاده»، اشتراک گذاشتن تجربه کاهش فقر چین یکی از انتخابات قابل اجرا برای  کشورهای دیگر است.

 علاوه بر این، چین تجربه نسبتا غنی خود را در اجرای پروژه های خاص فقرزدایی و پروژه های یاری به رشد روستایی جمع بندی کرده است. کشورهای در حال توسعه مختلف می توانند دانش کاهش فقر و توسعه چین را به شیوه ای هدفمند بر اساس نیازهای خود به اشتراک بگذارند. چین همچنین دارای تجربه غنی در هماهنگی منطقه ای برای کاهش فقر بین مناطق توسعه یافته و مناطق فقرزده است. نه تنها همکاری ها بین استان های شرق و غرب، بلکه همکاری منطقه ای فقرزدایی در داخل استان نیز وجود دارد. نوآوری و اجرای برنامه های کاهش فقر با ویژگی های چین می توان با سایر کشورهای در حال توسعه به اشتراک گذاشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.