شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 21 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5939
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 خرداد 1401 - 11:04 | 133 بازدید | ارسال توسط :

نگرانی در مورد آینده موسسه اطلاعات

این روزها که مرحوم دعایی به رحمت خدا رفته برخی از دوستان اصلاح طلب ابراز نگرانی می کنند که چه کسی برای این موسسه منصوب خواهد شد و نکند اطلاعات به سرنوشت کیهان تبدیل شود و پیغام و پیام می فرستند که فرد معتدلی جایگزین شود.
نگرانی در مورد آینده موسسه اطلاعات

به نظرم دغدغه و مطالبه اصلی به جای اینکه این باشد که چه کسی منصوب می شود باید حول این موضوع قرار گیرد که موسسه اطلاعات و کیهان و انبوهی نهادهای دیگر به بخش خصوصی واگذار شوند. وقتی این مجموعه ها واگذار شوند دیگر مساله از اساس منتفی می شود که آیا یک اصلاح طلب یا یک اصول گرا بر سر کار بیاید یا نه.

اما امیدی نیست که این مطالبه درخواست شود! چرا؟ چون افراد و گروه ها از دولتی ماندن این نهادها و شرکتها منتفع می شوند. الان که دور اصولگرایان است می گویند یک سنگر دیگر به دست شان خواهد افتاد و ذوق زده هستند که می توانند تعداد دیگری از دوستان و آشنایان را به کار گیرند. بسیاری از اصلاح طلبان هم می گویند گذر روزگار چرخشها را نشان داده است و بعید نیست که در آینده این سنگر نصیب ما شود. کارکنان این نهادها و شرکتها هم مخالف خصوصی شدن هستند زیرا وقتی می توان ناکارا بود و حقوقی مساوی یا بالاتر از مجموعه های مشابه خصوصی گرفت چرا باید دردسر کارا شدن را پذیرفت؟ خلاصه اینکه هیچ کس یا گروهی اصلاح واقعی امور را طلب نمی کند و همه بدون اینکه علنی بگویند به تداوم وضع موجود کمابیش راضی هستند.

نتیجه سیاستگذاری: اصلاح طلبی واقعی یعنی ترتیبات سیاسی طوری تغییر کند که ساختار منافع عوض شود به نحوی که نظام انگیزشی به نفع تلاش بیشتر و کارآمدی شکل گیرد.

نتیجه سیاسی: اصلاح طلبی یک برند سیاسی نیست یک مطالبه واقعی برای تغییر است حتی اگر به نفع امروز خودمان و دوستانمان نباشد.

 

نویسنده : علی سرزعیم_ اقتصاددان ایرانی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.