شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 19431
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 07 بهمن 1402 - 13:21 | 220 بازدید | ارسال توسط :
صدای چراغ روشن به مناسبت هفتمین روز درگذشت سیدمهدی طالقانی بررسی می‌کند؛

نگاهی به فرزندان و خانواده ابوذر زمان

یکشنبه اول بهمن ماه سال جاری بود که سیدمهدی طالقانی_ فرزند برومند آیت الله طالقانی در گذشت. همین امر را بهانه ای قرار دادیم تا مروری کوتاه بر خانواده و فرزندان آیت الله سید محمود طالقانی داشته باشیم. آیت الله سید محمود طالقانی دو همسر داشت. اولین همسرش، مرحومه بتول لواسانی بود که خرداد ماه […]

نگاهی به فرزندان و خانواده ابوذر زمان

یکشنبه اول بهمن ماه سال جاری بود که سیدمهدی طالقانی_ فرزند برومند آیت الله طالقانی در گذشت. همین امر را بهانه ای قرار دادیم تا مروری کوتاه بر خانواده و فرزندان آیت الله سید محمود طالقانی داشته باشیم.

آیت الله سید محمود طالقانی دو همسر داشت. اولین همسرش، مرحومه بتول لواسانی بود که خرداد ماه ۱۳۸۶ دارفانی را وداع گفت. حاصل ازدواج شان پنج فرزند بنام های بدری یا مریم، وحیده، حسین، مهدی و مجتبی بود.

بتول علایی فرد (همسر اول آیت الله طالقانی)

فرزندان آیت الله طالقانی از همسر اول

_ بدری یا مریم فرزند اول آیت الله طالقانی، در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد بود که از سوی برخی گروهها مانند مجاهدین خلق آن زمان یا منافقین فعلی حمایت شد اما موفق به ورود در پارلمان نشد. پسر بدری بعداز حوادث سال ۶۰ و قیام مسلحانه مجاهدین بر جمهوری اسلامی جزو هواداران آن گروهک بود که دستگیر و پس از تحمل هفت سال محکومیت در سال ۱۳۶۷ اعدام شد. بدری اکنون بازنشسته آموزش و پرورش است و در تهران سکونت دارد.

_ وحیده طالقانی دکتر داروساز است و زحمات زیادی در دوران دفاع مقدس برای تامین داروی کشور و جبهه ها کشید. او در دوره ششم انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزد لیست جبهه مشارکت بود و موفق شد با حضور در آن لیست وارد مجلس شود اما در مجلس با جبهه مشارکت همکاری نکرد و مخالف اقدامات این جبهه و جبهه دوم خرداد بود و در مسائلی همچون تحصن مجلس ششم با نمایندگان متحصن، همراهی نکرد.

_ حسین طالقانی_ فرزند سوم، مدتی است که با بیماری دست و پنجه نرم می کند. او سالها در طالقان زندگی می کرد. سید حسین در انتخابات مجلس اول از حوزه انتخاباتی کرج کاندیدا بود که موفق نشد وارد مجلس شود.

_ سید مهدی که روز اول بهمن سال جاری درگذشت، چهره ای تلویزیونی بود. صدا و سیما در سالگردهای آیت الله طالقانی همیشه از او در تلویزیون یا رادیو دعوت می کرد و او نیز به بیان خاطرات و دیدگاههای خود درباره پدرش می پرداخت. سید مهدی رابطه خوبی با حاکمیت داشت و از این رابطه و نفوذ برای برپایی مراسم آیت الله طالقانی استفاده می کرد.

_ سید مجتبی فرزند پنجم آیت الله طالقانی از قبل انقلاب گزارش های مارکسیستی داشت. بعد از انقلاب به همراه برادر بزرگش سید ابوالحسن توسط محمد غرضی بطور غیر قانونی دستگیر شد. این نحوه دستگیری مورد اعتراض و قهر آیت الله طالقانی و رفتنش از شهر تهران شد. با وساطت سید احمد خمینی و پیغام امام خمینی رضوان الله تعالی علیه این قهر پایان یافت و موجب ملاقات دو نفره آیت الله طالقانی با امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و سخنرانی آیت الله طالقانی در مدرسه فیضیه قم با موضوع شوراها شد.
آیت الله طالقانی مدتی بعد از ازدواج با مرحومه بتول لواسانی با مرحومه توران معتضدی از بستگانش ازدواج کرد که حاصل این ازدواج مرحومه اعظم، سید ابوالحسن، طیبه، طاهره و محمد رضا
بود.

فرزندان آیت الله طالقانی از همسر دوم

_ مرحومه اعظم طالقانی فرزند اول ازدواج دوم آیت الله بود که قبل از انقلاب جزو معدود مبارزان زن محسوب می شد که سالها در زندان بسر برد و شکنجه های زیادی را متحمل شد. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران، به عنوان نخستین زن به اولین پارلمان ایران بعد از انقلاب راه یافت. در دوران نمایندگی اش تلاشهای بسیاری برای حفظ حقوق و کرامت انسانی مردم انجام داد. همچنین در حوزه زنان بسیار فعال بود. اعظم در دوره های دوم و سوم نیز کاندیدا شد اما رای نیاورد. بعد از دوره سوم نیز نامزد انتخابات مجلس شد اما با نظارت استصوابی، رد صلاحیت می شد. بعد از مجلس اول، اعظم نشریه پیام هاجر که مجوزش را ابتدای انقلاب گرفته بود و منتشر می کرد، انتشار آن را ادامه داد تا بهار سال ۷۹ که نشریه توقیف شد. او در حوزه زنان و در کارهای اجتماعی فعالیت می کرد و حزبی برای زنان بنام جامعه زنان انقلاب اسلامی راه اندازی کرد. فعالیت بسیاری برای زنان انجام داد. در دولت روحانی مجوز نشریه پیام ابراهیم را گرفت و آن را راه اندازی کرد. اعظم طالقانی برای اولین بار در سال ۷۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و شعارش این بود که مشکل واژه رجال در قانون اساسی را حل کند اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او بعدها چندین بار در انتخابات ریاست جمهوری با همین شعار وارد می شد اما رد صلاحیت می شد. آخرین بار در سال ۹۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و باز هم رد صلاحیت شد. سرانجام اعظم طالقانی در ۸ آبان ماه سال ۹۸ بر اثر سکته مغزی و به سر بردن یک هفته در کما، درگذشت.

_ سید ابوالحسن طالقانی پسر اول آیت الله طالقانی از همسر دومش و پسر اول از دو همسر محسوب می شود. ابوالحسن که به خاطر پسر اول بودن خاطرات زیادی از پدر دارد علاقمند به رسانه ای شدن و مصاحبه نیست و بیشتر به فعالیت های تجاری می پردازد. ابوالحسن در سال ۵۸ به همراه مجتبی از سوی محمد غرضی دستگیر شد. ماجرا از این قرار بود که پیامی از طرف آیت الله طالقانی برای سفارت فلسطین می بردند که از سوی غرضی دستگیر می شوند. شرح ماجرا در قسمت مجتبی طالقانی به تفسیر گفته شده است.

 

_ طیبه طالقانی که بچه سوم از همسر دوم آیت الله طالقانی یعنی توران معتضدی است تاکنون چهره سیاسی نبوده است و بیشتر به فعالیت های خانه داری مشغول است.

 

_ طاهره طالقانی خواهر دوقلوی طیبه، چهره فرهنگی است و سالها معلم و مدیر مدرسه بوده است. فوق دیپلم علوم تجربی دارد و در شورای شهر دوم نامزد انتخابات بود اما موفق به ورود نشد. او سالهاست از وزارت آموزش و پرورش بازنشسته شده است و به فعالیت های فرهنگی در ارتباط با حقوق زنان می پردازد. او در کنار اعظم طالقانی در حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی به فعالیت می پرداخت و بعد از فوت خواهرش، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی شد. طاهره به حضور در مجلس علاقمند بود اما چون مدرک فوق لیسانس نداشت نتوانست نامزد انتخابات شود. او بعد از فوت اعظم طالقانی علیرغم اینکه فوق دیپلم داشت، به خاطر رعایت حال خانواده آیت الله طالقانی از سوی وزارت کشور که شرط دبیر کلی حزب حداقل لیسانس است با مدرک فوق دیپلم بعنوان دبیر کل حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی انتخاب شد و تنها دبیرکل در میان احزاب کشور است که مدرک لیسانس ندارد. طاهره طالقانی همچنین به فعالیت درباره زنان نیز می پردازد البته حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی دیگر فعالیت دوران اعظم را ندارد.

_ محمدرضا طالقانی فرزند پنجم آیت الله طالقانی از همسر دومش و کوچکترین فرزند آیت الله است که چهره اجرایی در خانواده دارد و به مانند ابوالحسن برادر تنی اش علاقمند به رسانه ای شدن نیست. محمدرضا به مانند برادرش ابوالحسن بیشتر به فعالیت های تجاری می پردازد.

مرحومه توران معتضدی همسر دوم آیت الله طالقانی در ۱۸ اسفند ماه سال ۱۴۵۷ درگذشت.

با فوت سید مهدی طالقانی در اولین روز بهمن ماه سال جاری از ۱۰ فرزند آیت الله طالقانی دو فرزندش دار فانی را وداع گفتند و ۸ فرزند دیگر او هنوز در قید حیات هستند.

عکس های آیت الله طالقانی و خانواده اش

آیت‌الله طالقانی در منزل شخصی (پیچ شمیران) به اتفاق همسر، مادر همسر و فرزندانش مهدی، مجتبی و وحیده طالقانی در سال ۱۳۴۷

مرحوم مهدی و اعظم طالقانی و اکرم قاسمی شریف فرزند اعظم طالقانی (کانون توحید سالگرد آیت الله طالقانی)

مهدی و طاهره طالقانی

مهدی و حسین طالقانی

نویسنده : علی شاملو_ روزنامه‌نگار، صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه‌های خبری صدای چراغ روشن و صدای چراغ امیدنیوز
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.