شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 13945
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 14 تیر 1402 - 14:48 | 105 بازدید | ارسال توسط :

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین و ضرورت حفظ تماس‌های صریح و صادقانه

بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی وزارت امور دارایی چین طبق توافق چین و ایالات متحده، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا از ششم تا نهم جولای (۱۵ تا ۱۸ تیر) به چین سفر خواهد کرد. هم چین و هم آمریکا متوجه شده‌اند که حفظ کانال‌های عادی ارتباط و جلوگیری از اختلافات میان دو کشور برای کشیده […]

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین و ضرورت حفظ تماس‌های صریح و صادقانه

بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی وزارت امور دارایی چین طبق توافق چین و ایالات متحده، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا از ششم تا نهم جولای (۱۵ تا ۱۸ تیر) به چین سفر خواهد کرد.

هم چین و هم آمریکا متوجه شده‌اند که حفظ کانال‌های عادی ارتباط و جلوگیری از اختلافات میان دو کشور برای کشیده شدن به درگیری یا حتی تقابل، ضروری است.

ضروری است که هر دو طرف نگرانی‌های یکدیگر را بدانند و درک کنند و در طولانی مدت این به کنار گذاشتن بی اعتمادی و اجتناب از سوء تفاهم میان طرفین کمک خواهد کرد.

با لحاظ این امر که روابط چین-ایالات متحده از اهمیت فراوانی نه فقط برای دو کشور بلکه برای اقتصاد جهانی و ثبات دنیا، برخوردار است، دو طرف دلایل کافی برای تعیق تعامل در تمام سطوح و در حد ممکن، دارند.

سفر این هفته وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین نشانه مثبتی مبنی بر آن است که تماس بین دولت بایدن و پکن رو به رشد است. در همین راستا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده هم ماه گذشته به چین سفر کرد.

«ویلیام برنز» مدیر «آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده» (سیا) روز شنبه گفت که اقتصادهای آمریکا و چین بشدت به هم وابسته هستند و «جدا شدن» از چین احمقانه خواهد بود. این صحبت‌ها در واقع انعکاسی از اظهارات یلن در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان است که گفت «جدا شدن از چین برای ایالات متحده فاجعه‌آمیز خواهد بود».

با این وجود اگر دولت بایدن مسیر صحیح را برای حفظ و توسعه رابطه میان دو کشور برنگزیند، آرام کردن «تئوری جدا شدن» در محافل واشنگتن کار آسانی نخواهد بود.

تندروهای آمریکا معتقدند که جلوگیری از ظهور و شکوفایی چین به عنوان اولویت اصلی دولت بایدن یک کار عقلانی است حتی اگر به قیمت اقتصاد آمریکا باشد.

گرچه این افراد متوجه شده‌اند که «جدا شدن» از چین احمقانه است و دو اقتصاد چین و آمریکا شدیدا به هم وابسته هستند و جدا شدن از چین غیرممکن است، اما هنوز تمایلی به انجام اقداماتی ندارند که منجر به توسعه روابط میان دو کشور می‌شود.

بنا بر این واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم مناسبات میان دو کشور در کوتاه مدت بهبود یابد. مدتی طول خواهد کشید تا سیاستمداران واشنگتن‌نشین بفهمند اگر قرار است روابط دوجانبه با معنا باشد،‌ ایالات متحده باید سازش‌های بزرگتری انجام دهد و با چین مصالحه کند. زیرا در بیشتر موارد این آمریکا بوده که یکی پس از دیگری اقدام به انجام امور تحریک آمیز کرده است.

بلینکن در مصاحبه چند روز پیش خود گفت که ایالات متحده به تداوم رفتار و گفتاری ادامه خواهد داد که چین آن را دوست ندارد.

همچنین چین نیز به اقداماتی ادامه خواهد داد که آمریکا آن را دوست ندارد. اما این به معنای آن نیست که دو کشور رقیب هم هستند.

این یعنی دو طرف باید یک گفتگوی صریح و صادقانه را برای اطمینان از این که مشکلات مدنظر قرار دارند، حفظ کنند. به طور خاص واشنگتن باید گفتار و کردارش را با هم هماهنگ کند تا اطمینان حاصل شود که می‌توان به حرف‌هایش اعتماد کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.