شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 9286
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 05 شهریور 1401 - 14:38 | 112 بازدید | ارسال توسط :
رمزگشایی از یک دهه تغییرات شگرف؛

دست چین در دست دیگر کشورها برای خلق آینده‌ای بهتر

آقای «داماس» در شهر کوچک «کامونی» در کشور آفریقایی رواندا شدیدا مشغول پرورش قارچ است. از سال 2012، پرسنل علم و فناوری کشاورزی چین بیش از پنج هزار نفر از استعدادهای فنی کشاورزی و کشاوران را آموزش داده تا قارچ «جوانکائو» (نوعی قارچ سفید) را پرورش دهند. داماس یکی از این پنج هزار نفر است.
دست چین در دست دیگر کشورها برای خلق آینده‌ای بهتر

او می‌گوید: وقتی این کسب و کار را شروع کردم با درآمدش توانستم زمین بخرم،‌ یک خانه جدید بسازم و بچه‌هایم را به مدارس خوب بفرستم.

در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، قارچ جوانکائو به گیاه خوشبختی برای خلاص شدن از شر فقر تبدیل شده است. چین از فقرزدایی صنعتی گرفته تا فقرزدایی گردشگری و فقرزدایی اکولوژیکی، بدون هیچ قید و شرطی تجربه نجات حدود ۱۰۰ میلیون نفر از فقر را با دیگر مردم جهان به اشتراک گذاشته است.

«ماپوتو» پایتخت موزامبیک یکی از مهم‌ترین بندرها در آفریقای شرقی است. پلی که روی «خلیج ماپوتو» زده شده زمان طی مسافت میان دو منطقه را از دو ساعت به ۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد. این بزرگترین پل معلق در ‌آفریقا «ساختِ چین» است.

فلات «کائوچاری» واقع در شمال آرژانتین با ارتفاع چهار هزار متری، ۱٫۲ میلیون صفحه فتوولتائیک (به منظور تولید برق از نور خورشید) را به شکلی منظم در خود جای داده و به حدود ۱۰۰ هزار نفر برق‌رسانی می‌کند. این نیروگاه برق خورشیدی که بزرگترین ظرفیت نصبی در آمریکایی جنوبی را دارد نیز «ساختِ چین» است.

در وین‌تیان پایتخت لائوس در ساحل «رود مکونگ»، یک ایستگاه قطار از زمین سر برآورده است.

خط آهن چین-لائوس، «کونمینگ» را در چین که بیش از هزار کیلومتر فاصله با لائوس دارد به لائوس مرتبط می‌کند. در نگاه «بانک جهانی»، این خط آهن که درآمد کلی لائوس را ۲۱ درصد افزایش می‌دهد، نیز «ساختِ چین» است.

چین در مواجهه با قرن تغییرات، توسعه را در کانون موضوعات جهانی قرار داده و یک طرح کلی برای آینده مشترک با اجرای ابتکار «کمربند و جاده»، ترسیم کرده است.

طبق یکی از گزارش‌های بانک جهانی، تا سال ۲۰۳۰، ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده تجارت کشورهای دخیل در ساخت آن را ۲٫۸ تا ۹٫۷ درصد افزایش خواهد داد و تجارت جهانی ۱٫۷ تا ۶٫۲ درصد رشد می‌کند.


خطوط اقیانوس‌ها، کوه‌ها و رودخانه‌هایی که در تصویر بالا ترسیم شده‌اند، خطوط حمل و نقل عادی نیستند. اینها خطوط همکاری علمی و فناوری هستند که توسط چین و کشورهای دخیل در ساخت مشترک کمربند و جاده، رسم شده‌اند. هر خط برابر است تا یک آزمایشگاه مشترک برای همکاری همکاری فراملی؛ ۵۳ آزمایشگاه مشترک که حوزه‌های پژوهشی کشاورزی، انرژی‌های جدید، بهداشت و سلامت را پوشش می‌دهند.

چین روابط همکاری علمی و فناوری با ۸۴ کشور حاضر در ابتکار کمربند و جاده ایجاد کرده و از ۱۱۱۸ پروژه پژوهشی مشترک حمایت می‌کند. در حال حاضر، «جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت» در حال تبدیل شدن به یک موضوع داغ پژوهش بین‌المللی است. از سال ۲۰۱۳، تناوب اشاره به این واژه در ژورنال‌ها و مطبوعات دانشگاهی به سرعت افزایش پیدا کرده و ذکر «ساخت جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت» بسیار بیشتر در سازکارهای چندجانبه مانند اسناد سازمان ملل به کار رفته است.

در بحبوحه امواج بحران جهانی، کشورها بر روی ۱۹۰ قایق کوچک سوار نمی‌شوند بلکه بر روی یک کشتی بزرگ با یک سرنوشت مشترک جمع می‌شوند. در ۱۰ سال گذشته، چین مفهوم جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت را ترویج داده و از ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده به عنوان سکویی کاربردی برای کمک به توسعه پیوسته و طولانی مدت کشتی بزرگ توسعه، بهره برده است.

چینِ امروز توسعه خود را با روند توسعه جهانی گره زده و دست در دست دیگر کشورها برای خلق آینده‌ای بهتر گذاشته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.