شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 14820
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 12 مرداد 1402 - 13:55 | 75 بازدید | ارسال توسط :

تجربه یک دهه ای مناطق آزاد تجاری و تنظیم آهنگ گسترش اصلاح و گشایش در چین

از سال ۲۰۱۳ و آغاز به کار آزمایشی نخستین منطقه آزاد تجاری چین در شانگهای، تا امروز ۲۱ منطقه آزاد تجاری دیگر به همراه بندر تجارت آزاد های نان در چین دایر شده اند. مناطق آزاد تجاری از شهرهای ساحلی گرفته تا نواحی مرکزی و استان های مرزی چین اکنون آهنگ اصلاحات و گشایش با […]

تجربه یک دهه ای مناطق آزاد تجاری و تنظیم آهنگ گسترش اصلاح و گشایش در چین

از سال ۲۰۱۳ و آغاز به کار آزمایشی نخستین منطقه آزاد تجاری چین در شانگهای، تا امروز ۲۱ منطقه آزاد تجاری دیگر به همراه بندر تجارت آزاد های نان در چین دایر شده اند.

مناطق آزاد تجاری از شهرهای ساحلی گرفته تا نواحی مرکزی و استان های مرزی چین اکنون آهنگ اصلاحات و گشایش با کیفیت بالای چین را تنظیم می کنند.

این مناطق با قرار گرفتن در یک مقطع تاریخی جدید راهگشای فرصت های جدید و تزریق کننده نیروی حیات و سرزندگی بیشتر به توسعه باکیفیت بالا برای چین خواهند بود.

داغ ترین نقاط برای سرمایه گذاری خارجی

در طول یک دهه گذشته،  مناطق آزاد تجاری نقشی مهم در جذب سرمایه گذاران کشورهای دیگر و ثبات بخشیدن به تجارت خارجی چین داشته اند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، میزان واردات و صادرات ۲۱ منطقه آزاد تجاری در چین با افزایش سالانه ۱۴٫۵ درصدی به ۷٫۵ تریلیون یوان رسید که معادل ۱۷٫۸ درصد از مجموع واردات و صادرات سراسر چین بوده است. استفاده از سرمایه های خارجی در این مناطق نیز به ۲۲۰ بیلیون یوان رسید که معادل ۱۸٫۱ درصد از مجموع سرمایه گذاری خارجی در سراسر چین بوده است.

به گفته «یانگ تائو»، یکی از مقامات وزارت بازرگانی چین، ۲۱ منطقه آزاد تجاری چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ نیز همچنان شاهد رشد باثبات سرمایه گذاری خارجی بوده اند. این مناطق که «کمتر از چهار هزارم مساحت چین را تشکیل می دهند» در نیمه نخست امسال توانسته اند ۱۸٫۴ درصد از جذب سرمایه های خارجی را به خود اختصاص دهند.

نوک پیکان نوآوری نهادی

رونق توسعه مناطق آزاد تجاری چین را از پشتیبانی صورت گرفته به صورت نوآوری نهادی برای این مناطق نمی توان جدا دانست.

در طول یک دهه گذشته، ۲۷۸ مورد نوآوری نهادی در این مناطق صورت گرفته و سپس به سراسر کشور گسترش یافته و مواردی مانند تسهیل سرمایه گذاری، آزاد شدن معاملات تجاری، گشایش مالی و بسیاری موارد دیگر را تحت پوشش قرار داده است.

موقعیت های متفاوت و اهداف توسعه

نخستین مجموعه مناطق آزاد تجاری چین در شرق، مرکز و غرب کشور گسترده شده اند و هر یک موقعیت راهبردی و اهداف توسعه مربوط به خود را دارند.

«شو جوئه تینگ»، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این رابطه گفت که چین همچنان به حمایت از این مناطق برای دنبال کردن مسیرهای توسعه متفاوت مخصوص به خود و مطابق با موقعیت و ویژگی های خاص هر یک از آنها ادامه خواهد داد و طبق یک برنامه زمانی به ترویج و تجمیع اقدامات نوآورانه این مناطق خواهد پرداخت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.