شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5855
  پرینتخانه » اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : 15 خرداد 1401 - 16:01 | 94 بازدید | ارسال توسط :
کارشناس آفریقا و بین الملل تاکید کرد:

بریکس راه نجات جهان سومی ها / تلاش بریکس برای عدم استفاده از دلار

یک کارشناس آفریقا و بین الملل با اشاره به اینکه چین عضویت کشورهای دیگر در گروه بریکس را پیشنهاد داده است، اعلام کرد: پیوستن به این گروه یعنی استفاده از قابلیت های مجموعه و به نفع کشورهای جهان سوم است.
بریکس راه نجات جهان سومی ها / تلاش بریکس برای عدم استفاده از دلار

به گزارش چراغ روشن، جعفر قنادباشی اضافه کرد: این دعوت بنا به واقعیت های امروز جهانی پیشنهاد شده است و در واقع جدا کردن راه گروه از بانک های بین المللی است.
او با بیان اینکه کشورهای جهان سوم معمولا وام دار صندوق بین المللی پول هستند، تصریح کرد: این کشورها به بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و به کشورهای اروپایی سرمایه گذار، مقروض هستند و گرفتار یک مهلکه اقتصادی اند. همکاری اقتصادی با مجموعه ای که سیاست های استعماری را دنبال نمی کند به نفع شان است و اصولا به دنبال مجموعه ای هستند که از آنها حمایت کند.
این کارشناس آفریقا و بین الملل با تاکید بر اینکه گروه بریکس دارای یک اقتصاد مستقل است، عنوان کرد: عضویت کشورها در این گروه برای خلاصی از شر مداخلات، ناامنی ابرقدرت ها و پیشرفت اقتصادی به نفعشان است البته به جز کشورهایی که به غرب وابسته هستند و اگر وارد این گروه شوند باز هم تحت تاثیر موج های غربی اند.
قنادباشی با اشاره به اینکه چین سیاست و خط و مشی را دنبال می کند تا حساسیتی در جهان ایجاد نکند، عنوان کرد: چین اهدافش را هوشمندانه دنبال می کند. عضویتش در گروه بریکس هم به نفع همه اعضا و هم خودش است چرا که همه آنها به دنبال تجارت و همکاری های اقتصادی هستند.
او با بیان اینکه چین به دلیل قابلیت های اقتصادی و نداشتن سابقه استعماری بر جهان به کشورهای این گروه همچون آفریقا کمک شایانی کرده است، اظهار کرد: در این گروه وقتی کشورها به دنبال حمکرانی یک سویه نیستند و همکاری متقابل دارند می توانند برای همه اعضا از جمله چین مفید باشند چرا که این گروه براساس منافع اقتصادی تشکیل شده است.
این کارشناس آفریقا و بین الملل با بیان اینکه گروه بریکس شامل کشورهایی با جمعیت، وسعت، منابع کشاورزی و صنعتی قابل توجهی است، عنوان کرد: هنگامی که این کشورها در کنار یکدیگر قرار گرفتند، موفق به ایجاد یک جریان بین المللی شدند. اگر با کشوری ارتباط برقرار کنند به نفع آن کشور است و با قطع ارتباط آن کشور ضرر خواهد کرد.
قنادباشی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری های این گروه می تواند در زمینه بین المللی جریان سازی کند و تاثیرات عمیقی بر روی تصمیمات بین الملل بگذارد، خاطرنشان کرد: تصمیمات این گروه تاثیر بسیاری در اصلاح نظام مالی و وضعیت اقتصادی دارد. اگر تصمیم آنها مبتنی بر واقعیت های جهانی و منافع ملی شان باشد و همچنین در راستای جریان های آمریکا و اروپا قرار نگیرد به طور قطع می توانند در زمینه های اقتصادی مفید باشند.
او با اشاره به اینکه تشکیل این گروه بر اساس توانمندی کشورها در راستای اصلاح مالی است که می تواند مفید و اثرگذار باشد، تصریح کرد: جریانات بین المللی تحت تاثیر صندوق های بین المللی و بانک جهانی است، طبیعتا این گروه یک موسسه پولی و مالی مستقلی را ایجاد می کند که سبب می شود راهشان را از لحاظ مالی هم جدا کنند و موفق هم می شوند.
این کارشناس آفریقا و بین الملل تاکید کرد: این گروه اکنون در بانکداری تا حد زیادی تلاش دارد تا از دلار استفاده نکند و حتی در ایجاد پول واحد جهانی و واحد مثلث جهانی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

نویسنده : حمیده عبدالهی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.