شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 20 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 14531
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 01 مرداد 1402 - 14:40 | 75 بازدید | ارسال توسط :
احمد جبل عاملی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی:

اصلاحات و درهای باز رمز پیشرفت چین است

احمد جبل عاملی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با معرفی چین به عنوان بزرگترین مبدا صادراتی جهان گفت: مهمترین مقاصد صادراتی کشور ها، نزدیکترین بازار ها در کشور های همسایه است. همسایگان چین اولین اولویت و مقصد صادراتی این کشور هستند. جبل عاملی با اشاره به صادرات بالای چین به کشورهای آسیایی گفت: از نظر میزان […]

احمد جبل عاملی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با معرفی چین به عنوان بزرگترین مبدا صادراتی جهان گفت: مهمترین مقاصد صادراتی کشور ها، نزدیکترین بازار ها در کشور های همسایه است. همسایگان چین اولین اولویت و مقصد صادراتی این کشور هستند.
جبل عاملی با اشاره به صادرات بالای چین به کشورهای آسیایی گفت: از نظر میزان صادرات بیشترین مراودات گمرکی چین با کشورهای آسیا و به ویژه آسیای شرقی است. در میان این کشور ها ژاپن و کره جنوبی مقاصد صادراتی مهم چین هستند.
جبل عاملی ادامه داد: از نظر حجم صادرات، مراودات اقتصادی هیچ یک از کشورهای دنیا با چین به اندازه آمریکا نیست. آلمان هم یکی از کشورهایی است که در صدر مقاصد صادراتی چین قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی در ارتباط با سیاست های کلی چین در خصوص مبادی مرزی و گمرکات این کشور گفت: همانطور که چین در سیاست کلان به سمت نرمش و مدارا با جهان رفته است در سیاست های جزئی هم اصلاحاتی اعمال کرده و انعطاف بالایی نشان داده است.
وی در این رابطه افزود: تجارت جهانی چین از ۱۹۷۹ هم زمان با اجرای سیاست در های باز آغاز شده است. اما رشد تجاری چین تا یک دهه سرعت کمی داشت تا جاییکه جایگاه امروز چین مطلقا پیش بینی نمی شد.
جبل عاملی گفت: حتی تجارت چین زمانی در رکود بود اما بعد از دهه ۹۰ چین با اصلاحات گسترده به حرکت کند تجاری اش شتاب داد.
وی افزود: از جمله اقدامات چین که به رشد تجارت خارجی انجامید پیوستن به سازمان تجارت جهانی بود که به دلیل شروط عضویت باید محدودیت های وارداتی برخی از اقلام برداشته می شد.
این تحلیلگر اقتصادی تشریح کرد: چین محدودیت نزدیک به ۱۰۰ قلم کالا را برداشت و اصلاحاتی طوفانی در قوانین گمرکی خود ایجاد کرد تا پیش از پیوستن به سازمان تجارت جهانی، قوانین گمرکی چینی ها پیچیده، صعب العبور و پر هزینه بود.
جبل عاملی در ارتباط با نسبت رشد اقتصادی چین با سیاست های گمرکی این کشور گفت: رشد اقتصادی چین در وهله اول با میزان تولید این کشور نسبت برقرار می کند. در نگاه بعدی باید نسبت بین رشد اقتصادی با عامل های موثر بر تولید و صادرات مازاد تولید را بررسی کنیم.
وی در ادامه گفت: در این بررسی؛ نیروی کار، سرمایه گذاری، مدیریت، تنوع صادرات و سیاست های کلان از جمله تجارت آزاد و سیاست های خارجی و… اهمیت دارند و نقش خود را نشان می دهند.
جبل عاملی با اشاره به درآمد گمرکی بالای چین گفت: چین در تمام حوزه ها از جمله در گمرک از فناوری های جدید و روش های نوین استفاده می کند. به همین دلیل قاچاق، دور زدن قوانین گمرکی، سو استفاده از گردش قلم و فرار مالیاتی در این کشور معنا ندارد.
احمد جبل عاملی در پایان اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما تا چند سال پیش همه کارها در گمرک دستی بود و به همین دلیل تخلفات زیاد بود. اما در چین به دلیل پیشرفته بودن سیستم گمرک این کشور، ضمن اینکه جلوی فساد گرفته می شود، این بخش خدماتی درآمدی بالا و شفاف دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.