شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 18 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 6735
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : 08 تیر 1401 - 12:26 | 61 بازدید | ارسال توسط :
شهر تاول زده سردشت؛

آرزوهای نیامده ای که مدفون شدند

بهانه ای برای این روز دردآور که از سوی کشور عراق به ایران تحمیل شد. 8تیر 1366بمباران شیمیایی شهر سردشت، حلبچه و....
آرزوهای نیامده ای که مدفون شدند

نام نهان این روز با عنوان روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی، کمی بیشتر روی قلب آنها که یادشان می آید چه بروزشان گذشت و آثارش را تا به امروز با خود یدک می کشند، سنگینی می کند.
کودکان، زنان، مردان، گیاهان، حیوانات، و…..
ناگاه لبخندهایش آنقدر خشک شد و پوسته پوسته و تاول زد که خونی برای تری جای شان نماند.
زخم ها دهن باز کردند و نفسها میان ریه خشکید و چهره دشت زیبا، آنقدر آلوده بود که چادر سیاه روی تمام دشت کشیده شد….
همه آنان که در حال دویدن بودند، سوختند و ناله ها نیامده جان دادند.
سرت سلامت دنیا….

استفاده از سلاح‌های شیمیایی به قدری آزاردهنده و شنیع است که هیچ انسانی نمی‌تواند در برابر آن آرام بشیند و آن را محکوم نکند.

حقوق بشر دوستانه در مورد قواعد حاکم بر جنگ است و از قدیمی‌ترین گرایشات حقوق بین‌المللی است. حقوق بین‌الملل ریشه در جنگ میان کشورها دارد و به دلیل تنظیم قاعده و قوانین جنگ بین دولت ها دارد. از مهم‌ترین قواعد حاکم بر جنگ می‌توان به کنوانسیون های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و دو پروتکل اضافه شده به آن در سال ۱۹۷۷ اشاره کرد. در تمامی این کنوانسیون‌ها و معاهدات بر ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی تاکید شده است.

بمباران شیمیایی سردشت
با وجود کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی، وسیع ترین حملات شیمیایی در جنگ هشت ساله ایران و عراق رخ داد. رژیم وقت عـراق، در هشت تیر ۱۳۶۶، سردشـت شـهر کوچـک در شمال غرب ایـران واقـع در اسـتان آذربایجـان غربـی ، را توسط چهار بمب۲۵۰ کیلوگرمی سولفورموستارد ، بمباران کرد. این بمباران شیمیایی منجر به مصدومیت حدود ۴۵۰۰ نفر شد.

با وجود جنایت جنگی در بمباران شیمیایی سردشت، مجامع جهانی اقدام قابل توجهی انجام ندادند. کشورهای اروپایی و آمریکایی که با فروش سلاح به صدام بانی این فاجعه بوده‌اند، سعی کردند این اتفاق را نادیده بگیرند و حتی در صدد انکار آن برآمدند.

این بمباران شیمیایی در سردشت منجر به مرگ و مجروح شدن عده زیادی شد و عوارض زیادی بر جا گذاشت. از عوارض استفاده از بمباران شیمیایی سردشت می توان به سوختگی شدید پوستی، آسیب چشمی و مشکلات تنفسی اشاره کرد. در جنگ‌هایی که سلاح شیمیایی استفاده شده آسیب‌های ناشی از استرس روان شناختی بیش از هر بیماری دیگری است. بعد از بمباران شیمیایی، افراد آسیب دیده بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دچار برونشیت مزمن، آسم، عوارض پوستی، مشکلات مربوط به باروری و غیره می شوند. علاوه بر این مشکلات روحی و روانی بعد از بمباران شیمیایی به گونه ای است که کیفیت زندگی را در آنها کاهش می‌دهد. به طوری که شیوع افسردگی در شهرهای جنگ زده بیشتر است.

تعــداد زیادی از جانبــازان شــیمیایی، بــه طیف گسترده ای از بیماری های جسـمانی و اخـتلالات روانـی مبـتلا شدند. اخـتلال اضطرابی حدود ۵۷درصد، تحریک پذیری و عصـبی شـدن مکـرر در بیشتر جانبازان شیمیایی و افسردگی در بین ۵۷ تا ۹۲ درصد آنها دیده شده است.

با پیشنهاد مردم سردشت در انجمنی با نام «انجمن دفاع از قربانیان شیمیایی سردشت» سالروز حمله شیمیایی به سردشت مصادف با هشت تیر به عنوان روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام گذاری شد.

نویسنده : مسیحا اقتداریان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.