شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Monday, 17 June , 2024
امروز : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 20439
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 06 اسفند 1402 - 17:53 | 111 بازدید | ارسال توسط :

تبلیغات منفی غرب اعتماد سرمایه گذاران خارجی به بازار چین را از بین نمی‌برد

سرمایه گذاران خارجی علی‌رغم کارزار دروغ‌پراکنی مستمر رسانه‌های غربی درباره خروج ادعایی سرمایه گذاران خارجی از بازارهای چین و روند سرمایه گذاری خارجی در حال کاهش این کشور، به دلایل مختلف در حال علاقه مند شدن به چین هستند. بارزترین نمونه این انتشار اطلاعات نادرست رسانه‌های غربی را می‌توان در گزارش «بلومبرگ» مشاهده کرد که […]

تبلیغات منفی غرب اعتماد سرمایه گذاران خارجی به بازار چین را از بین نمی‌برد

سرمایه گذاران خارجی علی‌رغم کارزار دروغ‌پراکنی مستمر رسانه‌های غربی درباره خروج ادعایی سرمایه گذاران خارجی از بازارهای چین و روند سرمایه گذاری خارجی در حال کاهش این کشور، به دلایل مختلف در حال علاقه مند شدن به چین هستند. بارزترین نمونه این انتشار اطلاعات نادرست رسانه‌های غربی را می‌توان در گزارش «بلومبرگ» مشاهده کرد که ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) مدعی شد «سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین به کمترین سطح طی ۳۰ سال اخیر رسیده است».

بدون شک، چین توجه بین‌المللی بخاطر محیط تجاری پررونق و مساعدت سرمایه گذاری خود کسب کرده که با توجه به دستاوردهای فراوان این کشور و تمجید بجا برای انعطاف پذیری اقتصادی سریع آن، قابل درک است.

مثال‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه بعضی ادعاهای مطروحه در رسانه‌های غربی درباره خروج شرکت‌های بین‌المللی کاملا جعلی و نادرست هستند. شرکت‌های بین‌المللی با روحیه‌ای با نشاط در حال ورود به بازار چین هستند به جای آنکه آن را ترک کنند.

بر اساس ارقام رسمی «بوندس بانک» (بانک مرکزی آلمان) که توسط موسسه «IW» بررسی شده، سرمایه گذاری مستقیم آلمان در چین سال گذشته میلادی با رشدی ۴٫۳ درصدی به رکورد جدید ۱۲٫۷ میلیارد دلار رسید. این سرمایه گذاری همچنین به عنوان درصدی از کل سرمایه گذاری‌های خارجی کشور افزایش یافت.

سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در دیگر کشورهای آسیایی طی سال گذشته در حدود ۸ درصد ثابت باقی ماند اما سهم چین از مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی آلمان به ۱۰٫۳ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

گزارش خبرگزاری «رویترز» نگرانی‌هایی ایجاد کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های آلمانی همچنان در حال سرمایه گذاری‌های چشمگیر در چین هستند علی‌رغم درخواست دولت برای کاهش حضورشان در این کشور.

حالا سوال این است که با وجود راهبردهای انگیزه‌زدای دولت آلمان، چرا سرمایه گذاران آلمان همچنان درحال افزایش حضور خود در چین هستند؟ توضیح آن روشن است: آنها به ظرفیت تجاری چین کاملا باور دارند.

این شرکت‌ها می‌دانند که باید از افتادن در دام سیاست‌های جنگ طلبانه ضدچینی آمریکا خودداری کنند. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان آنقدر به بازار چین اعتماد دارد که برای تحکیم قراردادهای تجاری جدید، قصد دارد ۱۵ تا ۱۶ آوریل (۲۷ تا ۲۸ فروردین) با یک گروه تجاری به چین سفر کند.

چین از جایگاه ۱۰ به جایگاه ۷ در «شاخص اعتماد سرمایه گذاری مستقیم خارجی کِرنی ۲۰۲۳» ارتقاء یافته است.

این کشور برای نخستین بار در ۲۵ سال گذشته، اکنون در رتبه اول شاخص اعتماد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بازارهای نوظهور انحصاری قرار گرفته به گونه‌ای که به مدیران تجاری دید بهتری درباره جذابیت بازارهای در حال توسعه برای سرمایه گذاران می‌دهد.

این ارقام به سرمایه گذاران بین‌المللی نشان می‌دهد که شرکت‌های خارجی علی‌رغم بدگویی رسانه‌های غربی، ‌همچنان در حال انجام سرمایه گذاری‌های چشمگیر در چین هستند. به هر حال، ارزیابی‌های رسانه‌های غربی از بازار چین اغلب با روایت‌های کذب و مانورهای سیاسی به منظور منحرف کردن تمرکز سرمایه ‌گذاران پیوند خورده است.

بنا بر این داستان فوق العاده تغییر توسط رسانه‌های غربی با شک و تردید کامل ارائه می‌گردد. طبقه متوسط نیز در چین در حال گسترش هستند. بیش از ۴۰۰ میلیون چینی طبقه متوسط در این کشور زندگی می‌کنند که نیروی کار جوان‌تر و سختکوش‌تر را تشکیل می‌دهند.

چین با بازار داخلی گسترده ۱٫۴ میلیارد نفری، بهبود محیط کسب و کار فرامرزی، توسعه بخش خصوصی، تسهیل جریان‌های نقدی و صنایع تولیدی و پیشرفته که آینده‌ای نویدبخش دارند، همچنان یک منطقه محبوب با قدرت خرید قدرتمند به حساب می‌آید. این کشور همچنین از سیاست‌های ترجیحی، تضمین حقوق معنوی و مالکیت، گشایش در سطح بالا، استانداردهای زندگی با کیفیت بالا و فرهنگ کارآفرینی پویا و نوآورانه برخوردار است.

علاوه بر این، سرمایه گذاران از ادعاهای خود با سرمایه‌های واقعی حمایت می‌کنند. صنایع نوید بخش در این کشور عبارتند از تولید، بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs)، مهندسی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساخت با کیفیت بالا، تولید با فناوری پیشرفته، برق، فناوری اطلاعات (IT)، آموزش، خدمات درمانی، اقتصاد دیجیتال، صنعت تولید اطلاعات الکترونیکی، تولید فوق پیشرفته، نسل جدید دستگاه‌های هوشمند فناوری اطلاعات، محصولات فرهنگی، کسب و کارهای مربوط به املاک و مسکن، کشتی سازی و خدمات.

صنایع خدماتی و فناوری پیشرفته چین طی سال ۲۰۲۳ به دلیل افزایش تقاضا از سوی شرکت‌ها و مصرف‌ کنندگان و همچنین حمایت‌های دولتی، انعطاف‌پذیری از خود نشان دادند.

با توجه به برنامه ۲۱ بندی دولت و کاهش مقررات وام ‌دهی، بازار املاک و مسکن با وجود کاهش رشد بخش املاک طی سال گذشته، نشانه‌هایی از احیای مجدد را نشان داده است.

«مناطق توسعه اقتصادی» (EDZs) در چین، مناطق صنعتی معاصر با مقررات و عملیات مجزا هستند. از دهه ۷۰ میلادی بیش از دو هزار EDZs -شامل مناطق همکای فرامرزی، EDZs فناوری پیشرفته و ETDZs- با جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بهبود فناوری، توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی را تسریع بخشیده‌اند.

سران ۱۴ شرکت چندملیتی از جمله «وال‌مارت»، «جی‌پی‌مورگان چیس»، «اینتل»، «BASF»، «فولکس‌واگن» و «زیمنس» اعتماد خود به توسعه اقتصادی چین ابراز داشته و تمایل برای تعمیق همکاری و کمک به رشد آن را اعلام نموده‌اند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.