شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 11336
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 20 اسفند 1401 - 12:42 | 86 بازدید | ارسال توسط :

کیهان از دولت روحانی تا رئیسی

روزنامه کیهان از زمان تاسیس تاکنون روندهای متفاوتی داشته است. قبل از انقلاب سبک این روزنامه با روزنامه اطلاعات متفاوت بود و مورد استقبال طیفهای گوناگون جامعه اعم از روشنفکران و فعالان سیاسی قرار داشت. بعد از پیروزی انقلاب روزنامه اطلاعات و کیهان در ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، و بعد از مدتی […]

کیهان از دولت روحانی تا رئیسی

روزنامه کیهان از زمان تاسیس تاکنون روندهای متفاوتی داشته است. قبل از انقلاب سبک این روزنامه با روزنامه اطلاعات متفاوت بود و مورد استقبال طیفهای گوناگون جامعه اعم از روشنفکران و فعالان سیاسی قرار داشت.

بعد از پیروزی انقلاب روزنامه اطلاعات و کیهان در ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، و بعد از مدتی زیر نظر ولی فقیه قرار گرفتند. رهبر فقید انقلاب مدیران این دوروزنامه را تعیین کرد و به فرمان امام خمینی (ره) حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات شد.

برای روزنامه کیهان نیز به فرمان امام خمینی (ره) زنده یاد دکتر ابراهیم یزدی نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول این روزنامه تعیین شد.

پس از مرحوم دکتر ابراهیم یزدی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی بعنوان نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول این روزنامه تعیین شد و تا پایان عمر امام خمینی (ره) این مسئولیت را برعهده داشت.

پس از درگذشت امام خمینی (ره) مقام رهبری محمد اصغری که از نمایندگان مجلس دوم و وزیر دادگستری دولت مهندس موسوی بود را به سمت مدیریت و نماینده ولی فقیه در این روزنامه منصوب کردند. پس از اصغری ابتدا مهدی نصیری و سپس حسین شریعتمداری در اول دی ماه ۱۳۷۲ بعنوان نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه منصوب شد.

حسین شریعتمداری که از سپاه پاسداران به این روزنامه آمد، با همان تفکر سپاهی و امنیتی، تا امروز نزدیک به ۳۰ سال روزنامه کیهان را اداره کرده است و برای مسئولان کشور و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خط مشی تعیین می کند و پا را فراتر از گلیم یک روزنامه کرده است.

او در همه مسائل کلان کشور نظر داده و ای کاش فقط بعنوان یک ارگان مطبوعاتی نظر، ایده و نقد می کرد اما جالبتر اینکه از نظر، ایده و نقد به اتهام زنی دستگاههای دولتی در سالها و دهه های گذشته و اتهام های ناروا به شخصیتهای برجسته و خدوم کشور و انگ زدن و تخطئه کردن فعالان سیاسی و مطبوعاتی رسیده است. از شاهکارهای این روزنامه دفاع تمام از دولتهای نهم و دهم احمدی نژاد و شخص او و بعد از زاویه پیدا کردن رئیس این دولتها با نظام نقد سخیفانه احمدی نژاد و طیفش و همچنین اتهام به رئیس جمهور دوران اصلاحات، مجیز گویی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری او و دوران اصلاحات و پرده دری و فحاشی به او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و حوادث بعد از آن که تاکنون نیز ادامه دارد.

اتهامات ناروا و سنگین به دولت یازدهم و دوازدهم و شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اش دکتر ظریف در نفی مذاکرات هسته ای با وجود تائید رهبری و نقد غیر منصفانه و فحاشی کردن به دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی آن ایام نیز در کارنامه او ثبت شده است.

از جمله تیترهای جالب روزنامه کیهان پس از اقدامات نابخردانه دوستانش که منجر به قطع رابطه ایران و عربستان در دولت دکتر روحانی شد؛
تیتر 《 ننگ رابطه با آل سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد》

امروز تیتر این روزنامه با توجه به از سرگیری رابطه در دولت انقلابی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با عربستان سعودی  به 《 توافق ایران و عربستان ضربه کاری به آمریکا ورژیم صهیونیستی 》رسیده است.

روزنامه کیهان باید تکلیف خود را روشن کند که آیا می خواهد در عصر مدرن رسانه ای که رسانه ها گوی سبقت را از هم ربوده اند یک روزنامه حرفه ای باشد و یا اینکه می خواهد منافع و مطامع یک جناح تندرو را تامین و ارگان آن باشد.

پرسش بعدی از مدیران این روزنامه این است؛ اگر روزی بفرموده دکتر حداد عادل عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که چند روز قبل گفت؛《 شاید با آمریکا هم رابطه برقرار کنیم چرا که جمهوری اسلامی می تواند با همه کشورها حتی با آمریکا رابطه برقرار کند.》قطعا روزنامه کیهان تیتر های بعدی اش درباره رابطه با آمریکا بعد از برقراری رابطه متفاوت است البته اگر حسین شریعتمداری در سمت مدیر این روزنامه باشد.

به نظر نگارنده؛ حال که روزنامه کیهان نمی تواند بعنوان یک روزنامه حرفه ای عمل کند و می خواهد ارگان جناح و افراد خاص باشد، یا در اداره امور کشور دخالت نکند و یا اینکه مدیر مسئول این روزنامه از سمت خود استعفا و بعنوان یک چهره مستقل سیاسی و مطبوعاتی کشور، نظرات سازنده خود را مطرح کند و بیش از این بعنوان نماینده ولی فقیه هزینه سخنان مشعشع خود را بر گردن نظام، کشور و مردم نیندازد.

نویسنده : علی شاملو_ روزنامه‌نگار، صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه‌های خبری صدای چراغ روشن و صدای چراغ امیدنیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.