شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 1 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
شناسه خبر : 17979
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 09 آذر 1402 - 17:17 | 23 بازدید | ارسال توسط :

چرا شرکت‌های آمریکایی و اروپایی شیفته زنجیره تامین چین هستند؟

یکی از نکات مهم «نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین» که سه شنبه ۲۸ نوامبر (۷ آذر) در پکن گشایش یافت این است که شرکت‌های آمریکایی و اروپایی فراوانی را به خود جذب کرده است. تعداد غرفه داران این کشورها بسیار فراتر از انتظارات و در واقع معادل ۳۶ درصد مجموع غرفه داران خارجی است. در نخستین […]

چرا شرکت‌های آمریکایی و اروپایی شیفته زنجیره تامین چین هستند؟

یکی از نکات مهم «نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تامین» که سه شنبه ۲۸ نوامبر (۷ آذر) در پکن گشایش یافت این است که شرکت‌های آمریکایی و اروپایی فراوانی را به خود جذب کرده است. تعداد غرفه داران این کشورها بسیار فراتر از انتظارات و در واقع معادل ۳۶ درصد مجموع غرفه داران خارجی است. در نخستین رویداد نمایشگاهی ملی در سطح جهان با موضوع زنجیره تامین، پنج سالن اصلی نمایشگاه خدمات زنجیره تامین و زنجیره تامین شامل زنجیره خودروهای هوشمند، زنجیره کشاورزی سبز و زنجیره فناوری دیجیتال راه اندازی شده است.بیش از ۵۰۰ شرکت چینی و خارجی از ۵۵ کشور و منطقه جهان طی پنج روز فناوری‌های جدید، محصولات جدید و خدمات جدید خود در زنجیره‌های متنوع را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است که کاخ سفید درست چند ساعت پیش از افتتاح نمایشگاه زنجیره تامین چین یک نشست انعطاف پذیری زنجیره تامین برگزار و از راه اندازی یک «کمیته انعطاف پذیری زنجیره تامین»، راه اندازی یک سیستم هشدار اولیه برای اختلالات زنجیره تامین نیمه رساناها و تحریک تولید داخلی داروهای ضروری در ایالات متحده خبر داد.

ایالات متحده مدعی است این تدابیر برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا ضروری هستند. با این وجود از نگاه جهان خارج، این به معنای تداوم رویکرد حمایت‌گرایانه دولت ایالات متحده است. در واقع، کاخ سفید همچنان در حال ساخت «حیاط‌های کوچک و دیوارهای بلند» و مشغول «جدا سازی و قطع ارتباط» است.

این حقیقت که شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای «نمایشگاه زنجیره تامین» به پکن آمده‌اند نشان می‌دهد آن تدابیر نمی‌تواند قوانین بازار را تغییر دهد و غیرممکن است بتوان چین را از زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی کنار گذاشت.

مسئول یک شرکت فناوری دقیق آلمانی گفت بر اساس زنجیره صنعتی و زنجیره تامین محلی کامل، محصولات آنها نه فقط به بازار چین عرضه می‌شود بلکه به آسیا، آمریکای شمالی و دیگر مناطق نیز فروخته می‌شود.

انتخابِ چین از سوی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی منعکس کننده اهمیت چین در تضمین عملیات عادی زنجیره تامین جهانی است. پیش بینی می‌شود حجم واردات و صادرات کالا و خدمات چین طی پنج سال آینده از ۳۲ تریلیون دلار و ۵ تریلیون دلار فراتر رود و به این ترتیب جایگاه خود به عنوان دومین بازار بزرگ مصرف کننده جهان را حفظ کند.

چین به عنوان کشوری که کامل‌ترین طبقه‌بندی‌های صنعتی و کامل‌ترین تاسیسات پشتیبانی را دارد، صنعت تولیدش برای سیزدهمین سال پیاپی در جایگاه نخست جهان قرار گرفته و جایگاه مرکزی آن در زنجیره‌های تولید و تامین جهانی همچنان برجسته است.

به گفته «سونگ گانگ» معاون بخش تولید در شرکت خودروسازی «تسلا»، موفقیت تسلا در چین تا حد زیادی به معنای موفقیت زنجیره تامین چین است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) چین طی ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵٫۲ درصد رشد داشت و قاطعانه به عنوان «لوکوموتیو» رشد در جهان در حرکت  است. جدیدترین گزارش «شورای ترویج تجارت بین‌المللی چین» نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌های با سرمایه خارجی بررسی‌شده محیط تجاری چین را «بالاتر از رضایتبخش» توصیف کرده و ۷۰ درصد هم معتقدند طراحی زنجیره صنعتی چین «همچنان ثابت» باقی خواهد ماند.

خبرگزاری «رویترز» ۲۸ نوامبر (۷ آذر) مقاله‌ای منتشر کرد و نوشت چین همچنان یک گزینه جذاب برای شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.

«بلومبرگ» نیز گزاررش داد با توجه به افزایش نااطمینانی اقتصادی جهان و کاهش تقاضای مصرف کننده، برای بسیاری از شرکت‌ها یافتن «مراکز تولید» که قابلیت جایگزینی با چین را داشته باشد، دشوار است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.